28 stycznia media południowoamerykańskie poinformowały, bazując na nieoficjalnych informacjach pochodzących z kręgów zbliżonych do producenta, że przedstawiciele koncernu Embraer odbyli pierwsze rozmowy techniczne z przedstawicielami Sił Powietrznych Grecji odnośnie potencjału samolotów KC-390 Millennium.
Zainteresowanie Greków brazylijską konstrukcją nie powinno zaskakiwać. Rząd w Atenach rozpoczął bowiem zakrojony na szeroką skalę program modernizacji technicznej sił zbrojnych, a jednym z nich może być wymiana floty średnich samolotów transportowych. Obecnie w linii znajduje się około dziewięciu C-130B/H Hercules spośród siedemnastu dostarczonych w latach 70. XX wieku (dwanaście fabrycznie nowych C-130H) bądź przekazanych przez Stany Zjednoczone z nadwyżek sprzętowych USAF (pięć C-130B w 1992 roku). Część maszyn została utracona w toku eksploatacji (dwa egzemplarze) bądź wycofana ze względu na zużycie techniczne.
Embraer prowadzi działania marketingowe w Europie od dłuższego czasu. Dotychczas odniesiono trzy sukcesy wśród państw NATO. Pięć KC-390 Millennium zakupiła w 2019 roku Portugalia, rok później dwa zamówiły Węgry, a w 2022 roku wybór brazylijskiej konstrukcji ogłosiło Królestwo Niderlandów (pięć sztuk ma zostać zamówionych w najbliższych miesiącach).
Obok KC-390 Millennium drugim, potencjalnym, następcą dla obecnie eksploatowanej floty C-130B/H Hercules mogą być fabrycznie nowe C-130J-30 Super Hercules (co jest powiązane z zacieśnieniem współpracy przemysłowej pomiędzy Lockheed Martin oraz HAI) bądź używane C-130J, których sprzedaż w bieżącym roku planuje Wielka Brytania. Uzupełnieniem dla średnich samolotów transportowych w strukturach Sił Powietrznych Grecji są także lekkie Leonardo C-27J Spartan zamówione na przełomie wieków.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu