8 lutego Boeing oblatał pierwszy egzemplarz wielozadaniowego samolotu tankowania powietrznego KC-46A Pegasus przeznaczonego dla Japońskich Sił Samoobrony. Obecnie jest to jedyny klient eksportowy, jednak w ciągu najbliższych miesięcy producent spodziewa się kolejnych umów.
Samolot został zamówiony, poprzez procedurę FMS, w grudniu 2017 r. W kolejnych latach Japończycy zakontraktowali kolejne trzy egzemplarze (dostawa drugiego w lipcu 2021 r., a pozostałych dwóch do końca czerwca 2023 r.). Cała czwórka pozwoli na zwiększenie potencjału operacyjnego Sił Samoobrony, które obecnie eksploatują cztery samoloty Boeing KC-767J (kontrakt komercyjny, zrealizowany do końca 2010 r.).
Zakończenie produkcji pierwszego eksportowego egzemplarza KC-46A Pegasus to ważny sygnał dla potencjalnych klientów. Obecnie Boeing wraz z administracją amerykańską oczekują na decyzję Izraela – w ostatnich dniach rząd tego kraju zatwierdził plan zakupu m.in. ośmiu maszyn tego typu, które mają trafić do Sił Obronnych. Dodatkowo zainteresowanie konstrukcją wyrażają także inni potencjalni klienci: Zjednoczone Emiraty Arabskie, Indonezja, Indie, Kanada czy Polska.
Według planów Departament Obrony Stanów Zjednoczonych zakupi dla US Air Force 179 egzemplarzy KC-46A. Szacunki Boeinga zakładają jednocześnie możliwość sprzedaży eksportowej (poprzez procedurę FMS) około 40 dodatkowych maszyn. Na rynkach globalnych głównym konkurentem dla KC-46A jest Airbus A330MRTT, który zdobył zamówienia ze strony licznych państw NATO (Wielka Brytania, Francja, Holandia, Luksemburg, Belgia, Republika Czeska, Republika Federalna Niemiec, Norwegia), a także Australii, Arabii Saudyjskiej, Kataru, Singapuru, Republiki Korei i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu