25 czerwca Luftwaffe poinformowała, że do macierzystej bazy francusko-niemieckiej eskadry transportowej Rhein, która stacjonuje we francuskiej Base Aérienne 105 w Évreux, przyleciał drugi egzemplarz średniego samolotu transportowego Lockheed Martin C-130J-30 Super Hercules w barwach niemieckiego lotnictwa wojskowego.
Samolot, który będzie nosić rejestrację 55+02, został przebazowany ze Stanów Zjednoczonych bez docelowych znaków przynależności państwowej, co wynikało z przepisów federalnej procedury FMS, w ramach której Berlin zamówił sześć egzemplarzy rodziny C-130J Super Hercules (trzy transportowe C-130J-30 oraz trzy transportowo-tankujące KC-130J). Pierwszy niemiecki samolot tego typu trafił do Francji w lutym bieżącego roku, a w publiczny debiut przed niemieckimi obywatelami miał miejsce w czasie salonu ILA 2022 w Berlinie.
Niemcy, w 2018 roku, zamówili sześć samolotów Lockheed Martin C-130J Super Hercules w celu uzupełnienia potencjału lotnictwa transportowego opartego przede wszystkim na Airbus A400M Atlas. Niestety pierwsze doświadczenia operacyjne związane z eksploatacją tych ostatnich wykazały potrzebę interwencyjnego zakupu mniejszych i bardziej uniwersalnych maszyn – tą samą drogą poszła m.in. Francja, a także Wielka Brytania (w obu przypadkach jednocześnie eksploatują zarówno C-130J Super Hercules oraz A400M Atlas).
Dotychczas korporacja Lockheed Martin sprzedała samoloty rodziny C-130J Super Hercules do kilku państw europejskich – Danii, Francji, Republiki Federalnej Niemiec, Wielkiej Brytanii, Norwegii, Włoch. Dodatkowo Szwecja ogłosiła, że odkupi od Włoch część maszyn, które pozwolą na zastąpienie obecnie eksploatowanych C-130H Hercules. Konstrukcja cały czas jest promowana w Europie, w tym w Polsce.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu