18 kwietnia Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii poinformowało o podpisaniu umowy z koncernem Airbus w sprawie zamówienia kolejnych wielozadaniowych śmigłowców H145. Maszyny mają niecodzienny przydział, gdyż mają operować z baz poza granicami kraju.
Kontrakt, o wartości 122 mln GBP, obejmuje sześć egzemplarzy – mają być wykorzystywane na obszarze Republiki Cypru oraz Brunei. Ich zakup jest związany z potrzebami operacyjnymi wynikającymi z wycofania z linii śmigłowców Bell 212 oraz Bell 412, które dotychczas były eksploatowane na wymienionych obszarach. Zamawiający ani producent nie poinformowali o harmonogramie dostaw, jednak Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii zakłada, że trafią do linii do 2026 roku.
Będą to kolejne śmigłowce Airbus H145 w brytyjskich siłach zbrojnych. Obecnie siedem egzemplarzy, znanych jako Jupiter HT1, są wykorzystywane do szkolenia pilotów wiropłatów wojskowych. Nowa szóstka ma nosić oznaczenie Jupiter HC2. Wybór powyższej konstrukcji jest związany z chęcią ograniczenia kosztów zakupu, a także unifikacji sprzętowej. Co ciekawe, według obecnych planów, nie zostaną szybko zastąpione przez nowe wielozadaniowe śmigłowce transportowe, które Brytyjczycy planują zamówić w ramach programu NMH.
Dotychczas Airbus dostarczył użytkownikom na całym świecie ponad 1600 egzemplarzy H145. Globalna flota wylatała ponad 7,6 mln godzin. Obecnie producent dostarcza maszyny w konfiguracji z pięciołopatowym wirnikiem głównym, który pozwala na zwiększenie udźwigu o 150 kg. Pozostałe zmiany konstrukcyjne umożliwiły ograniczenie pracochłonności obsługi naziemnej, a także zwiększyły niezawodność konstrukcji.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu