23 listopada Collins Aerospace poinformował o zakończeniu lotu doświadczalnego średniego samolotu transportowego Lockheed Martin C-130J Super Hercules, który otrzymał system zobrazowania EVS (Enhanced Vision System). Projekt, realizowany przez powyższy podmiot, ma na celu zaprezentowanie możliwości montażu tego typu układu, który zwiększy świadomość sytuacyjną załóg.
Obecnie z systemu EVS korzystają przede wszystkim załogi odrzutowych samolotów dyspozycyjnych różnych typów (m.in. Gulfstream G550, które są eksploatowane w 1. Bazie Lotnictwa Transportowego w Warszawie) oraz są oferowane jako opcja dla samolotów pasażerskich. Optoelektroniczny system EVS pozwala na obserwację przestrzeni w niekorzystnych warunkach atmosferycznych (mgła, opady deszczu i śniegu, dym itp.), a także przy braku światła dziennego. W przypadku samolotów C-130J Super Hercules, dane wyświetlane są na wskaźniku przeziernym HUD, co jeszcze bardziej ułatwia sterowanie maszyną.
W projekcie, realizowanym obecnie na własne ryzyko Collins Aerospace amerykański podmiot współpracuje z Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych, który m.in. użyczył do prób jeden z C-130J Super Hercules należący do US Air Force. Obecnie obie strony finalizują umowę w sprawie kontynuacji prób, a ich pozytywny wynik może zaowocować seryjną modernizacją C-130J Super Hercules należących do amerykańskich sił zbrojnych. Dodatkowo rozwiązania mogą zostać zaoferowane na eksport, także jako element pakietu modernizacyjnego dla C-130H Hercules.
Wśród atutów systemu EVS jest niewielki koszt instalacji oraz minimalna ingerencja w strukturę oraz układy pokładowe samolotów. W ramach zastosowań militarnych wskazuje się możliwość zwiększenia możliwości operacyjnych maszyn, które w mniejszym stopniu będą uzależnione od czynników pogodowych, a wzrost świadomości sytuacyjnej załóg pozwoli na ograniczenie ryzyka awarii i zniszczenia sprzętu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu