Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Co z modernizacją samolotów F-16C/D Jastrząb?

Resort obrony odpowiedział na poselską interpelację Roberta Kwiatkowskiego w sprawie modernizacji samolotów F-16C/D Jastrząb. Wiemy z niej tyle, że nic nie wiemy. Fot. Łukasz Pacholski

12 marca na stronach Kancelarii Sejmu RP upubliczniono odpowiedź Ministerstwa Obrony Narodowej na interpelację poselską Roberta Kwiatkowskiego (Lewica) w sprawie planów modernizacji i doposażenia wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16C/D Jastrząb.

Odpowiedzi, datowanej na 10 marca, udzielił wiceminister obrony narodowej Wojciech Skurkiewicz. Jest ona wyjątkowo enigmatyczna i obejmuje jedynie następujące stwierdzenie: w celu zachowania i rozszerzenia zdolności operacyjnych - samoloty F-16 C/D Block 52+ podlegają modyfikacji i modernizacji w procesie ciągłym. Kompleksowy program modernizacji samolotów F-16 jest przedmiotem bieżących analiz pod kątem zdolności operacyjnych, ale również zasady koszt-efekt. Potrzeby lotnictwa Sił Zbrojnych RP w zakresie asortymentu oraz liczby pozyskiwanych środków bojowych wynikają m.in. ze zidentyfikowanych wymagań operacyjnych i stanowią informacje niejawne.

Niestety, nie jest to jedyny przypadek dotyczący ograniczenia przepływu informacji dotyczących kwestii wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16C/D Jastrząb eksploatowanych w Polsce. Od 12 lutego redakcja Zespołu Badań i Analiz Militarnych czeka na odpowiedź Wydziału Prasowego Centrum Operacyjnego MON w sprawie przyczyn przebazowania do Fort Worth w Stanach Zjednoczonych samolotu F-16C o numerze 4040, co zostało wykonane pod koniec stycznia przez personel amerykański.

Zgodnie z nieoficjalnymi informacjami pochodzącymi z Ministerstwa Obrony Narodowej, w ciągu ostatnich lat zapadły już decyzje o zwiększeniu potencjału bojowego samolotów F-16C/D Jastrząb. Planowane są zakupy m.in. pocisków do przełamania obrony przeciwlotniczej AGM-88E AARGM oraz lekkich bomb kierowanych rodziny Small Diameter Bomb. Z całą pewnością modernizacja do standardu F-16V (realizowana połączonymi siłami korporacji Lockheed Martin oraz Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 S.A. w Bydgoszczy) umożliwiłaby dalsze rozszerzenie możliwości operacyjnych i integrację z już zamówionymi 32 samolotami Lockheed Martin F-35A Lightning II.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

4 comments on “Co z modernizacją samolotów F-16C/D Jastrząb?”

  1. Modernizacja do standardu F-16V wraz z pozyskaniem nowych kompetencji obsługi byłaby najbardziej racjonalną decyzją wraz z podniesieniem gotowości operacyjnej naszych maszyn. Do tego obowiązkowo należy pozyskać nowoczesne systemy OPL dla wzmocnienia osłony naszych baz lotniczych gdyż na razie z tym marnie.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc