8 listopada na stronach Kancelarii Sejmu opublikowano odpowiedź Ministerstwa Obrony Narodowej na poselską interpelację, którą we wrześniu skierowali do resortu posłowie Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość.
W ramach powyższej interpelacji, autorzy interpelacji (Monika Pawłowska oraz Waldemar Andzel) skierowali do Ministerstwa Obrony Narodowej pięć pytań dotyczących m.in. realizacji programu Homar-A, obejmującego zakup artyleryjskich wyrzutni rakietowych HIMARS. Odpowiedzi na to udzielił, zgodnie z obecną procedurą, Sekretarz Stanu Paweł Bejda. Czytamy w niej, odnosząc się do pytań dotyczących kontraktów związanych z realizacją programu Himars informuję, iż w ramach działań zmierzających do zawarcia pierwszej umowy wykonawczej Agencja Uzbrojenia aktualnie przygotowuje zaproszenie do negocjacji z firmą Lockheed Martin oraz prowadzi działania związane z pozyskaniem elementów systemu dostępnych w ramach programu Foreign Military Sales. Liczba pozyskiwanego sprzętu wojskowego, termin i koszt realizacji zostaną ustalone podczas negocjacji umowy wykonawczej, która będzie możliwa do zawarcia po wynegocjowaniu wszystkich warunków umowy.
Koncepcja wdrażania systemu HIMARS zakłada ulokowanie produkcji amunicji na terenie Polski. Obecnie trwają rozmowy amerykańskiego koncernu Lockheed Martin z Mesko S.A., dotyczące produkcji rakiet do M142 HIMARS na terenie zakładów należących do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Oferta ta w przyszłości ma być powiązana z możliwością zakupu przez Polskę kolejnych systemów HIMARS.
Przypomnijmy, w ramach odpowiedzi na dwie wcześniejsze interpelacje poselskie, Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, że zawarcie pierwszej umowy wykonawczej ma mieć miejsce jeszcze w bieżącym roku. Co ciekawe, już na przełomie 2022 i 2023 roku pojawiły się pierwsze, nieoficjalne, informacje, że w strukturach Wojska Polskiego znajdzie się 28 DMO Homar (w tym szesnaście wyposażonych w K239 Chunmu). To z kolei oznacza, że docelowa liczba wyrzutni Homar-A (zintegrowanych z podwoziami ciężarówek Jelcz 663.45 T60 TS 6×6 M142 HIMARS) będzie niższa od maksymalnej liczby zespołów w umowie ramowej (poza sprzętem dla pozostałych DMO niewielka partia powinna także trafić do Centrum Szkolenia Artylerii i Uzbrojenia w Toruniu).
Dodatkowo, w odpowiedzi na pytanie dotyczące zamówień realizowanych przez MON od grudnia 2023 roku, Paweł Bejda poinformował, że od grudnia 2023 r. zawarto 73 umowy na pozyskanie sprzętu wojskowego o łącznej wartości ponad 118 mld zł brutto. Wśród nich znajdują się kontrakty na dostawy:
- stacji radiolokacyjnych P-18PL za kwotę ok. 3,1 mld zł,
- podwozi Jelcz dla wieloprowadnicowych wyrzutni rakiet HOMAR-K za kwotę ok. 1,5 mld zł,
- amunicji artyleryjskiej kalibru 155 mm za kwotę ok. 11 mld zł,
- wozów dowodzenia dla batalionów czołgów M1A2 Abrams SEP v.3 za kwotę ok. 268 mln zł,
- zestawów do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego o ładowności powyżej 63 ton (zestawy kr. JAK) za kwotę ok. 500 mln zł,
- parków pontonowych za kwotę ok. 1,2 mld zł,
- Lekkich Opancerzonych Transporterów Rozpoznawczych (umowa ramowa); pierwsza umowa wykonawcza obejmowała zakup 28 pojazdów za kwotę ok. 800 mln zł,
- Zintegrowanego Systemu Dowodzenia Obroną Przeciwlotniczą i Przeciwrakietową dla II fazy programu WISŁA za kwotę ok. 2,53 mld USD netto oraz umowy offsetowej za kwotę ok. 300 mln zł,
- granatników przeciwpancernych Carl-Gustaf M4 za kwotę ok. 6,5 mld zł,
- sprzętu optoelektronicznego za kwotę ok. 1,5 mld zł,
- zestawów bezzałogowych statków powietrznych FlyEye za łączną kwotę ok. 124,6 mln zł,
- modułów wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych HOMAR-K za kwotę ok. 1,6 mld USD netto,
- zestawów aerostatowych kr. Barbara za kwotę ok. 960 mln USD netto,
- kierowanych pocisków rakietowych klasy powietrze-ziemia AGM-158 JASSM-ER za kwotę ok. 735 mln USD netto,
- zestawów samozaładowczych Multilift MK IV za kwotę ok. 837 mln zł,
- wielkokalibrowych karabinów maszynowych kal. 12,7 mm za kwotę ok. 79 mln zł,
- strzelnic kontenerowych MoST-10 i modułowych MoST-SH za kwotę ok. 47 mln zł,
- wsparcia logistycznego i pojazdów logistycznych dla zestawów rakietowo-artyleryjskich PILICA+ za kwotę ok. 1,4 mld zł,
- Kołowych Transporterów Opancerzonych ze Zdalnie Sterowanymi Systemami Wieżowymi i przeciwpancernymi pociskami Spike za kwotę ok. 2,6 mld zł,
- pocisków rakietowych AIM-120C za kwotę ok. 850 mln USD netto,
- śmigłowców uderzeniowych AH-64E Apache za kwotę ok. 10 mld USD netto oraz powiązanych umów offsetowych za kwotę ok. 400 mln zł,
- żurawi dużego udźwigu na samochodzie za kwotę ok. 384 mln zł,
- Systemu Detekcji Skażeń za kwotę ok. 316 mln zł,
- Średnich Terminali Satelitarnych za kwotę ok. 173 mln zł,
- radarów kontroli rejonu lotniska Drawa za kwotę ok. 1,1 mld zł,
oraz szereg innych, w tym kontrakty niejawne i umowy na dostawę środków bojowych.
Dodatkowo, nadal, można spodziewać się zawarcia kolejnych umów w ciągu najbliższych tygodni. Wśród nich, najprawdopodobniej, mowa o kolejnej partii czołgów K2 Black Panther wraz z pojazdami wsparcia, uzbrojenia lotniczego produkcji amerykańskiej (AIM-9X Sidewinder czy AGM-88G AARGM-ER), modernizacji wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16C/D Jastrząb, modernizacji lekkich samolotów transportowych Airbus C-295M czy korwety patrolowej ORP Ślązak.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu