18 stycznia rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia, ppłk. Krzysztof Płatek, w odpowiedzi na pytania portalu zbiam.pl przedstawił aktualny stan prac dotyczący programów modernizacji parku sprzętowego śmigłowców Wojska Polskiego.
Seria pytań, która została przesłana do Agencji Uzbrojenia, miała związek z różnorodnymi, nieoficjalnymi informacjami, które pojawiały się w przestrzeni publicznej. Dodatkowo początek roku jest świetną okazją na zakreślenie potencjalnych planów na najbliższe miesiące.
Pierwszym, ważnym, elementem uwagi jest program modernizacji czterech wielozadaniowych śmigłowców W-3 Sokół, które przechodzą proces modyfikacji do wersji W-3WA SAR przez należące do koncernu Leonardo zakłady WSK PZL Świdnik S.A.. Przypomnijmy, zgodnie z informacjami, które zostały upublicznione w październiku 2021 roku, pierwsze dwa miały zostać dostarczone przez wykonawcę do końca ubiegłego roku. W odpowiedzi ppłk. Krzysztof Płatek napisał: W ramach realizacji umowy na przeprowadzenie modernizacji czterech śmigłowców W-3 do wersji W-3WA SAR, z przyczyn technicznych opóźnieniu uległa dostawa dwóch pierwszych śmigłowców, których odbiór był przewidziany w 2021 r. Dostawa trzeciego i czwartego śmigłowca została przewidziana do końca października 2022 r. Obecnie trwa odbiór pierwszego śmigłowca.
W celu zachowania należytej staranności, poprosiliśmy także o komentarz wykonawcę, czyli WSK PZL Świdnik S.A.. W odpowiedzi na nasze pytania, otrzymaliśmy następującą wypowiedź - Zakres prac modernizacyjnych czterech śmigłowców W-3 do wersji W-3WA SAR, w toku prac został rozszerzony. Techniczne aspekty zamówienia w porozumieniu z Zamawiającym zostały zweryfikowane, niemniej jednak PZL-Świdnik finalizuje odbiory dwóch śmigłowców. Trzeci z tej czwórki zgodnie ze zaktualizowanym zakresem prac będzie gotowy nawet przed terminem kontraktowym, a ostatni z nich w przewidzianym terminie, czyli do końca października br.
Drugim programem, który znajduje się w realizacji, jest produkcja i dostawy wielozadaniowych śmigłowców Leonardo AW101, które mają trafić do Brygady Lotnictwa MW. Jak się okazuje, nastąpiła zmiana harmonogramu dostaw. Ppłk Płatek wskazuje, że zgodnie z oświadczeniem wykonawcy, na realizację umowy na dostawę śmigłowców do zwalczania okrętów podwodnych, wyposażonych dodatkowo w sprzęt medyczny pozwalający na prowadzenie akcji poszukiwawczo-ratowniczych CSAR mają wpływ, wprowadzone w kraju i na świecie, obostrzenia związane z pandemią koronawirusa SARS-COV-2, w związku z czym dostawy śmigłowców AW 101 dla Marynarki Wojennej RP powinny zostać zrealizowane w I połowie 2023 r.
Także w tym przypadku poprosiliśmy o komentarz wykonawcę. Według przesłanego komunikatu wynika, że prace nad śmigłowcami AW101 pomimo Covid-19 prowadzone są w trybie ciągłym, choć pięć fal pandemii zachwiało światowym łańcuchem dostaw, zwłaszcza w lotnictwie. Co ważne, od samego początku pandemii monitorowane są dostawy w ramach łańcucha dostaw, a Zamawiający otrzymuje szczegółowe informacje o realizacji prac w trybie dwutygodniowych raportów. PZL-Świdnik potwierdził strategię działania w tym wyjątkowym okresie z Zamawiającym i wspólnie wprowadzone zostały środki zaradcze. Harmonogram dostaw jest częścią umowy, która z przyczyn działania siły wyższej została obiektywnie zaktualizowana.
Co godne podkreślenia, określenie terminu dostaw na I połowę 2023 roku, jest pierwszym oficjalnym sygnałem, kiedy cztery AW101 trafią do Bazy Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Można było się tego spodziewać, szczególnie po upublicznieniu wstępnego harmonogramu szkolenia personelu wyselekcjonowanego do przeszkolenia na nowy typ śmigłowca. Jednocześnie dodatkowy czas, być może, pozwoli na wcześniejsze rozpoczęcie rozmów dotyczących zamówienia kolejnych AW101 – trudno bowiem wyobrazić sobie, aby cztery śmigłowce tego typu zastąpiły dziesięć obecnie eksploatowanych Mil Mi-14PŁ oraz PŁ/R.
Bardzo ciekawą informacją jest sprawa programu Kondor, który zakłada zakup (także) na potrzeby Brygady Lotnictwa MW od czterech do ośmiu wielozadaniowych śmigłowców pokładowych, które zastąpią m.in. klucz obecnie eksploatowanych Kaman SH-2G Super Seasprite. Jak się okazuje Kondor, obok Kruka, jest drugim programem śmigłowcowym, w którym Agencja Uzbrojenia prowadzi prace nad zakwalifikowaniem zamówienia pod kątem występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa (PIBP). To z kolei może oznaczać chęć zaoszczędzenia czasu i pominięcie procedury przetargu otwartego na rzecz negocjacji z wybranym oferentem. Przypomnijmy, zainteresowanie sprzedażą wiropłatów tego typu wyrażali wszyscy zachodni producenci maszyn tej klasy: Airbus, Bell, Leonardo oraz Lockheed Martin.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Leonardo zawala kolejne dostawy, szkoda czasu na Włochów w innych postępowaniach
ten artykuł to pisał dziennikarz czy lobbysta Leonardo ?
Nawet jednego nowego Sokoła nie zamówiono dla TOPR..co dopiero marzyć o dużych dostawach dla naszej armii