28 maja opublikowano oficjalną informacja, że Tatra Netherlands i Van Bouwel Sales&Service z Kapellen (Belgia) ‒ oficjalny importer czeskich ciężarówek do Holandii – otrzymali kontrakt na dostawę sześciu samochodów Tatra w zmilitaryzowanych odmianach cywilnej rodziny Phoenix do Sił Zbrojnych Królestwa Niderlandów.
Ich kompletacja obejmuje silniki DAF Paccar MX-11 lub MX-13, kabiny z serii DAF CF i skrzynie biegów ZF. Dwa auta będą czteroosiowe, w układzie 8×8 i trafią one do Żandarmerii (Koninklijke Marechaussee). Cztery pozostałe będą trzyosiowe, w układzie napędowym 6×6, a odbierze je Ministerstwo Obrony.
Dwie ciężarówki Phoenix dla Koninklijke Marechaussee cechować się będą dopuszczalną technicznie masą całkowitą 43 000 kg. Otrzymają długą kabinę z przednią osłoną rurową, silnik o mocy 355 kW/483 KM, współpracujący ze zautomatyzowaną, 16-biegową skrzynią przekładniową ZF oraz skrzynią rozdzielczą Tatra z biegami szosowym i terenowym. Osie trzecia i czwarta będą miały zwiększony rozstaw, a czwartej będą skręcane przeciwbieżnie w stosunku do kierowanych kół dwóch osi pierwszych, dla poprawy manewrowości, w tym redukcji promienia skrętu Tatry bedą wyposażone w zakabinowy żuraw załadunkowy ze składanymi ramionami Atlas Atlas AK 172.3 E A3 (udźwig 1,47 t przy maksymalnym wysięgu ramienia 10,2 m) i hakowy system załadunkowy do kontenerów Hyva Titan. Samochody wyposażone będą w system regulacji ciśnienia w oponach z czterema zaprogramowanymi wstępnie ustawieniami. Obydwie czteroosiowe Tatry będą mogły przewozić ładunki niebezpieczne i służyć głównie do transportu po drogach oraz w terenie ładunków i wyposażenia. Phoenixy 8×8 mają też być wykorzystywane do wspomagania utrzymania porządku publicznego w sytuacjach awaryjnych bądź ewakuacji pojazdów unieruchomionych.
Cztery ciężarówki dla Ministerstwa Obrony Królestwa Niderlandów to z kolei trzyosiowe Phoenixy PR3333 6×6. Charakteryzują je długa kabina z przednią osłoną rurową, silnik Euro 6 o mocy 355 kW/483 KM i dopuszczalna masa całkowita 33 000 kg. Będą miały zwiększony rozstaw osi tylnych, a tylna oś będzie kierowana przeciwbieżnie w zależności od prędkości, co zapewnia większą zwrotność. Także przyczepa łączona z Tatrami ma kierowaną ostatnią oś, co umożliwia manewrowanie nawet w bardzo ciasnych przejazdach i na ograniczonej powierzchni.
Generalnie odmiany 6×6 przeznaczono do zadań logistycznych, w tym transportu 20-stopowych, standardowych kontenerów morskich i znormalizowanych platform. Pomocny będzie w tym hakowy system załadunkowy, mogący również obsługiwać dwuosiową przyczepę.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Z niecierpliwością czekam na pierwszy kontrakt eksportowy samochodów marki Jelcz.
Tatra dostarcza również swoje produkty innym armiom zachodnioeuropejskim. Oprócz wspomnianych w artykule Holandii dostarczyła podwozie haubicy samobieżnej Ceasar, która została zakupiona przez armię duńską i niedawno wygrała przetarg armii belgijskiej na dostawę kilkuset ciężarówek we współpracy z DAF. Tatra dostarczy podwozia i opancerzone kabiny, DAF dostarczy silniki, standardowe (nieopancerzone) kabiny oraz zapewni końcowy montaż w swojej belgijskiej fabryce.
Już jest - pierwsze Jelcze wraz z mostami MS-20 Daglezja trafiły do Wietnamu.
Będą mogli zasłonić tymi dużymi ciężarówkami widoki takie jak były w Srebrenicy i udawać że nic nie było. Chwała dzielnym siłom zbrojnym Niderlandów.
Phoenix będzie zmontowany w Czechach, a nie w Belgii czy Holandii - ma tylko belgijskie kabiny i holenderskie silniki.. reszta to marketing