20 kwietnia rząd Wielkiej Brytanii poinformował o podpisaniu międzyrządowej umowy ze Stanami Zjednoczonymi w sprawie zamówienia kolejnej partii ciężkich śmigłowców transportowych Boeing CH-47F Chinook. Powyższy zakup umożliwi rozpoczęcie wymiany sprzętowej w tym segmencie wiropłatów.
W ramach porozumienia Brytyjczycy zamówili czternaście maszyn w wersji CH-47F. Departament Stanu wydał zgodę na transakcję już w 2018 roku – na przeszkodzie stanęły względy budżetowe oraz pandemia COVID-19. Według deklaracji Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii, dostawa zamówionej partii zostanie zrealizowana do 2029 roku. Cała umowa może kosztować rząd w Londynie około 2 mld USD.
Powyższa umowa jest ważna z dwóch powodów. Po pierwsze Brytyjczycy rozpoczną proces generacyjnej wymiany używanych śmigłowców CH-47 Chinook (część z nich przekroczyła już 40 lat intensywnej eksploatacji), które mimo systematycznej modernizacji znajdują się u kresu żywotności technicznej. Po drugie wobec braku nowych zamówień Boeing zaczyna rozważać zamrożenie linii montażu ostatecznego CH-47 Chinook, która znajduje się w Filadelfii. W bieżącym roku koncern przegrał rywalizację o zamówienie ze strony Izraela (pokonany przez Lockheed Martin CH-53K King Stallion), a nadal nierozstrzygnięta jest kwestia wyboru nowego śmigłowca tej klasy w Republice Federalnej Niemiec.
Brytyjskie siły zbrojne są największym eksportowym użytkownikiem śmigłowców Boeing CH-47 Chinook. Obecnie w linii znajduje się 60 z nich, a pierwsze z nich dostarczono w grudniu 1980 roku. Ich debiutem bojowym była wojna o Falklandy, gdzie utracono cztery egzemplarze (z pięciu zaangażowanych w działaniach) - jak się później okazało, egzemplarz ZA718 ma za sobą długą i intensywną służbę, którą pełni do dnia dzisiejszego.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
na okrągło 143 mln UDS/szt. - nie tanio panie