14 czerwca oficjalnie zakończono próby zdawczo–odbiorcze, zbudowanego koncern Thales we współpracy z L3Harris, dla Royal Navy, bezzałogowego pojazdu nawodnego (USV) Apollo.
Zakończenie z wynikiem pozytywnym bardzo wymagających, cytując przedstawicieli Royal Navy, prób USV Apollo zapamiętane zostanie jako znacząca data, dla Royal Navy i nie tylko, w kwestii bezzałogowych systemów przeznaczonych do wykrywania i zwalczania zagrożenia minowego.
Próby te realizowane były w ramach wspólnego brytyjsko–francuskiego programu Maritime Mine Counter Measures (MMCM), którego celem jest zapewnienie flotom obu tych państw zdolności do zadań MCM z wykorzystaniem systemów bezzałogowych. Cykl testów zainicjowany został w grudniu 2022 roku, a za ich przeprowadzenie odpowiedzialna była, utworzona w Royal Navy, komórka Maritime Autonomous System Trials Team (MASTT). Z ramienia Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii nadzór nad ich przebiegiem sprawowały: UK Naval Authority and Technology Group (NATG), a także Mine Hunting Capability Team (MHCT).
USV Apollo, oficjalnie określany jako Royal Navy Motor Boat (RNMB) ukończył wszystkie zaplanowane do realizacji zadania, realizowane na wodach Zatoki Weymouth Bay, pozostając pod nadzorem operatorów z brzegowego centrum kontroli POC (Portable Operation Center), korzystających z oprogramowania Thales MCube. Swoje położenie w skomplikowanym przybrzeżnym środowisku pojazd określał z wykorzystaniem pokładowego LIDAR-u, a także optoelektronicznych systemów obserwacyjnych. Wykrywanie i klasyfikowanie podejrzanych, mogących stanowić zagrożenie dla okrętów, obiektów w toni wodnej realizowane będzie z wykorzystaniem przenoszonego przez RNMB, jest holowany pojazd T-SAM (Towed Synthetic Aperture Multiviews) przenoszący sonar SAMDIS ( Synthetic Aperture and Mine Detection Imagery Sonar). Precyzyjne lokalizowanie i neutralizowanie zagrożenia realizowane będzie z kolei z wykorzystaniem systemu MuMNS (Multi-Shot Mine Neutralisation System). Jego podstawowym elementem są pojazdy typu ROV przenoszące ładunki wybuchowe (do trzech na każdy z pojazdów). Ten podsystem dostarczany będzie na rzecz MMCM przez szwedzki koncern Saab. Informacje o pozycji USV jak również wszystkie dane pozyskane pokładowych sensorów, przesyłane poprzez zaszyfrowane połączenie, pozwalały operatorom w centrum brzegowym stworzenie koherentnego obrazu sytuacji taktycznej (z wykorzystaniem MCube). Przesyłane w czasie rzeczywistym dane umożliwiały także obserwację znajdujących się w pobliżu jednostek nawodnych i inicjalizacje w razie potrzeby manewrów unikowych.
RNMB Apollo to jeden z dwóch przedseryjnych egzemplarzy, które zbudowane zostały przez Thalesa i L3Harris (na bazie USV typu Pathmaster) i przekazane, w grudniu 2021 roku, po jednym Royal Navy oraz Marine Nationale do testów. W ramach obecnie trwającej fazy MMCM Thales dostarczyć ma siłom morskim obu państw w pełni funkcjonalny system już w przyszłym roku. Dla Royal Navy czas jest szczególnie ważną kwestią, wszystkie bowiem obecnie eksploatowane niszczyciele min typu Hunt (6 jednostek w służbie od 1981 roku) oraz Sandown (trzy okręty w służbie od 1998 roku) mają zostać ostatecznie wycofane ze służby do 2031 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu