Na zlecenie niemieckiego Federalnego Urzędu ds. Wyposażenia, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Bundeswehry (BAAINBw) Rheinmetall AG prowadzi obecnie projekt badawczo-technologiczny InterRoC. Skrót ten oznacza Interoperable Robotic Convoy, czyli interoperacyjny zautomatyzowany konwój. W ostatnich tygodniach możliwości tego rozwiązania autonomicznej jazdy zaprezentowano podczas dwóch wydarzeń.
Projekt InterRoC obejmuje dwie wojskowe ciężarówki HX2 firmy Rheinmetall MAN Military Vehicles, każda wyposażona w zestaw autonomiczny, które zmieniają się zgodnie z zasadą lider-podążający. W myśl tej zasady pierwszy pojazd jest zawsze prowadzony przez kierowcę, podczas gdy ciężarówka lub ciężarówki z tyłu poruszają się autonomicznie po swojej drodze za tzw. liderem. Są one też obsługiwane tylko przez rezerwowego kierowcę, mogącego interweniować w sytuacji awarii. W tym przypadku są kontrolowane nie tylko tzw. funkcje podstawowe, takie jak kierowanie i przyspieszanie, ale i drugorzędne, takie jak: uruchamianie silnika i świateł czy załączanie blokad mechanizmów różnicowych, itp. Obecny projekt wykorzystuje zestaw autonomiczny (A-Kit) dostarczony przez Bundeswehrę i pierwotnie przekazany przez administrację Stanów Zjednoczonych w ramach umowy projektowej. Rola Rheinmetall AG w programie obejmuje: modyfikację podstawowych samochodów, integrację funkcji autonomii oraz uruchomienie i testowanie.
W ramach projektu Autonomous Ground Resupply (AGR) w swoich ciężarówkach Oshkosh US Army wykorzystuje te same zestawy A-Kit, których Rheinmetall używa w ramach InterRoC. Dzięki temu możliwe są mieszane konwoje amerykańsko-niemieckie. Zostało to przetestowane podczas demonstracji operacyjnej (OPDEMO), która odbyła się od 26 września do 7 października na poligonie US Army w Grafenwöhr w Bawarii.
Intensywne przygotowania opłaciły się, a pierwszy konwój składający się z dwóch pojazdów ruszył już drugiego dnia. W ciągu dwóch tygodni ćwiczeń konwój składający się z pięciu aut sprawdził każdy możliwy tryb pracy systemu w wielu wariantach. W ten sposób autonomicznie przejechano 1051 km. Warto zauważyć, że cały konwój pokonał nachylenie 40%, a A-Kit obsługiwał blokady mechanizmów różnicowych. Ponadto bez ręcznej interwencji ciężarówki były w stanie pracować nieprzerwanie przez ponad 75 minut. Maksymalna długość konwoju wynosiła 1100 metrów.
Dynamiczna rekonfiguracja konwoju okazała się możliwa przy minimalnym czasie przestojów.
Podsumowując, testy okazały się pełnym sukcesem dla wszystkich zaangażowanych, co zaowocowało wieloma cennymi doświadczeniami.
Wczesnym latem 2022 r., w obecności niemieckich urzędników państwowych, pojazdy InterRoC wzięły już udział w międzynarodowym wydarzeniu European Land Robot Trial (ELROB).
ELROB to najtrudniejszy w Europie test terenowy lądowych systemów bezzałogowych. To otwarty, organizowany co dwa lata, międzynarodowy konkurs w dziedzinie robotyki, czujników i autonomii, przyciągający uczestników z uniwersytetów oraz przemysłu cywilnego i sektora obronnego. Tegoroczne wydarzenie odbyło się na poligonie pod Wiedniem, w dniach od 30 maja do 3 czerwca.
Uczestnicy muszą się zmagać z różnymi scenariuszami i pokonywać wiele wyzwań, opracowanych w ścisłej współpracy z użytkownikami wojskowymi. Realizację zadań ocenia zespół ekspertów.
Uczestnicząc po raz pierwszy w projekcie badawczo-technologicznym InterRoC w kategorii „Konwoje”, mały zespół Rheinmetall AG zajął drugie miejsce. Zwyciężyli przedstawiciele Uniwersytetu Bundeswehry w Monachium.
Tegoroczne testy były dużym wyzwaniem zarówno dla pojazdów, jak i zestawu A-Kit, ale kreatywny zespół Rheinmetall AG, wzmocniony przez kolegów z RMMV Austria, w dużej mierze zdołał je pokonać. Oprócz ocenianych scenariuszy, Rheinmetall przeprowadził prezentację jazdy autonomicznej dla grupy zainteresowanych w miejscu realizacji testów.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu