Przypomnijmy, że „War Thunder” to bezpłatna gra komputerowa dla komputerów osobistych z systemem operacyjnym Windows, Mac OS, Linux, a także dla konsol takich jak Playstation 4, PS4, PS5, Xbox One oraz Xbox Series X|S. Konieczny jest oczywiście dostęp do Internetu. O ile wiele współczesnych gier sieciowych opiera się na modelu „Pay-to-Win”, a więc wymusza dokonywanie płatności, by ją zakończyć lub rozwinąć swoją postać do odpowiedniego poziomu, „War Thunder” posiada jedynie opcjonalne zakupy. Oznacza to, że chętni gracze mogą nabyć materiały klasy Premium, a więc mało spotykane i elitarne pojazdy, kamuflaże, oznaczenia. Mogą również zaopatrzyć się w konto Premium, co pozwala szybciej usprawniać posiadaną broń i szybciej zdobywać nową. Nie jest to jednak konieczne i bez problemów można cieszyć się rozgrywką w całości darmową. Zaletą gry jest to, że mierzymy się z innymi graczami, a nie z komputerem. Oznacza to, że nie sposób jest stworzyć jednej i zawsze zwycięskiej taktyki.
Producenci gry podkreślają fakt, że „War Thunder” oferuje uczestnikom tej wirtualnej zabawy ponad 2 tysiące czołgów, dział, samolotów i okrętów. Na liście jest broń z różnych epok, zarówno będąca w służbie jak i konstrukcje prototypowe oraz eksperymentalne. Każdy pojazd posiada własne, unikalne parametry techniczne, w tym prędkość, uzbrojenie, mocne i słabe strony. Jednostki charakteryzują się także różnymi rodzajami uzbrojenia, których dobór jest kluczowy do zniszczenia konkretnego nieprzyjaciela – tak jak w rzeczywistości należy trafić go w odpowiednie, najmniej opancerzone miejsce, i to pod odpowiednim kątem.
Najstarsze konstrukcje, którymi gracz może walczyć na wirtualnym polu bitwy, to pancerniki z początku XX wieku. Łącznie na graczy „War Thunder” czeka osiem takich okrętów, w tym brytyjski HMS „Dreadnought” (zwodowany w 1906 r.), amerykański USS „North Dakota” (typ Delawere, zwodowany w 1908 r.), czy też niemiecki SMS „Westfalen” (typ Nassau, zwodowany w 1909 r.). Z kolei najstarszy czołg w grze to brytyjski prototypowy z 1926 r. A1E1 „Independent”, a najstarszy samolot sowiecki to dwupłatowiec Polikarpow Po-2. Jednocześnie nie brak nowoczesnych konstrukcji, co sprawia, że nawet najbardziej wybredny gracz znajdzie coś dla siebie. Przykładem jest czołg Leopard 2PL, który w grze można albo kupić, albo też otrzymać za darmo podczas rozgrywki w ramach eskadry. W grze nie brak również dziesiątków pojazdów (w tym samolotów i okrętów) z czasów II wojny światowej oraz z zimnej wojny.
Gdy gracz dopiero zaczyna rozgrywkę, do dyspozycji ma głównie konstrukcje z okresu międzywojennego – dopiero z czasem, wraz ze zdobywaniem doświadczenia i punktów w grze, otrzymuje dostęp do bardziej zaawansowanych broni. Przykładowo, w amerykańskim „drzewku rozwoju” rozpoczyna się od takich pojazdów jak M2 i M3 Stuart, by z czasem przejść przez czołgi M3 Lee, M4 Sherman, następnie M46/47, M48, M60 i zakończyć na M1A1/A2 Abrams. Gra dobiera tak graczy, aby ci mierzyli się z rywalami na podobnym poziomie.
Każdego roku pojawia się kilka dużych aktualizacji, które dodają kolejne konstrukcje – każda charakteryzuje się nie tylko własnym wyglądem, co jest oczywiste, ale także parametrami, jak prędkość, opancerzenie, uzbrojenie czy koszt pozyskania. Przykładowo, w ubiegłym roku pojawiło się pięć dużych uaktualnień, a w tym póki co trzy: „Hot Tracks” (27 nowych pojazdów, w tym 12 samolotów, 7 czołgów, 3 śmigłowce, 4 okręty), „Ixwa Strike” (39 nowe pojazdy, w tym 10 samolotów, 24 czołgi, 5 okrętów). Najnowszy dodatek – z czerwca – to „Red Skies”, który dodaje 12 samolotów, 11 czołgów i 6 okrętów. Na liście znalazły się między innymi samoloty F-5, F-4F, MiG-23M, Su-7BMK, J-7E, MD.454 Mystere IVa, czy też pojazdy Marder 1A, TAM 2IP, T-80BWM, czy M47.
Warto nadmienić, że gra działa na wspomnianych konsolach nowej generacji (Xbox Series X/S i PS5). Niezależnie od wyboru platformy, na której gramy, rozgrywka nie różni się (za wyjątkiem oczywiście samego sterowania). W listopadzie 2020 roku firma Gaijin wydała uaktualnienie „New Power”, opierające się na silniku Dagor 6.0. Poprawił on jakość grafiki, w tym eksplozje, oraz fizykę strzału. Uszkodzenia na naszym pojeździe zależą od kąta, pod którym uderzył pocisk, a przestrzeliny mają rozmiar dostosowany do kalibru pocisku, który je zrobił. Dodano nowe elementy wizualne, takie jak bardziej zaawansowane modele chmur czy mgły oraz przebijające się przez chmury światło słoneczne. W przypadku komputerów osobistych i kart RTX2000 and RTX3000 dodano wsparcie dla DLSS, dzięki czemu obraz stał się gładszy i wyraźniejszy. Dla konsol nowych generacji zapewniana jest obsługa rozdzielczości 4K w stabilnych
60 klatkach na sekundę.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu