Transformacja Sił Powietrznych Bułgarii

LAI_3_2016_bulgaria

W latach 1989-1990 bułgarskie lotnictwo wojskowe otrzymało 22 samoloty myśliwskie MiG-29, w tym 18 jednomiejscowych bojowych i 4 dwumiejscowe szkolno-bojowe.

Po rozwiązaniu Układu Warszawskiego Siły Powietrzne Bułgarii zostały znacznie zredukowane i zreorganizowane. Punktem zwrotnym w procesie transformacji bułgarskiego lotnictwa wojskowego do zachodnich standardów stało się przyjęcie Bułgarii do NATO, co miało miejsce w 2004 r. Obecnie najważniejszym programem modernizacyjnym Sił Powietrznych Bułgarii jest zakup wielozadaniowych samolotów myśliwskich.

Szkoła Sił Powietrznych

Szkolenie teoretyczne pilotów bułgarskiego lotnictwa wojskowego odbywa się na Wydziale Lotniczym Narodowego Uniwersytetu Wojskowego, natomiast praktyczne szkolenie w powietrzu prowadzi 12. Lotnicza Baza Szkolna. Zarówno Narodowy Uniwersytet Wojskowy, jak i lotnisko na którym znajduje się 12. Lotnicza Baza Szkolna, znajdują się w miejscowości Dolna Mitropolija.
Decyzję co do tego który ze studentów będzie szkolony na samolotach, a który na śmigłowcach podejmują wspólnie Dowództwo Sił Powietrznych i Wydział Lotniczy Narodowego Uniwersytetu Wojskowego. Studenci wybrani do szkolenia na samolotach są kierowani do lotniczej eskadry szkolnej i certyfikacji znajdującej się na lotnisku w Dolna Mitropolija, gdzie szkolą się na samolotach Pilatus PC-9M, natomiast ci którzy zostali wybrani do szkolenia na śmigłowcach są kierowani na lotnisko Płodiw-Krumowo, gdzie stacjonuje samodzielny lotniczy klucz szkolny wyposażony w śmigłowce Bell 206B-3 JetRanger III.
Turbośmigłowe samoloty szkolne Pilatus PC-9M, są wykorzystywane do podstawowego i zaawansowanego szkolenia lotniczego. Obecnie szkolenie przechodzi około dziesięciu studentów rocznie. W ciągu dwóch lat na samolotach PC-9M uzyskują oni nalot w granicach 200 godzin. Następnie studenci przechodzą szkolenie taktyczno-bojowe na odrzutowych samolotach szkolnych Aero Vodochody L-39ZA Albatros.
Początkowo Bułgaria zamierzała zakupić 12 turbośmigłowych samolotów szkolnych PC-9M, ale ostatecznie liczbę zakupionych samolotów tego typu zmniejszono do sześciu. Kontrakt na zakup sześciu maszyn tego typu oraz na dostawę pojedynczego wielozadaniowego samolotu transportowego Pilatus PC-12M, przeznaczonego do przewozu ważnych osobistości, został podpisany 5 grudnia 2003 r. (wartość kontraktu 32 mln euro). Samoloty PC-9M, wyposażone w wielofunkcyjne wyświetlacze ciekłokrystaliczne, zostały dostarczone w listopadzie i grudniu 2004 r.
Odrzutowe samoloty szkolne Aero Vodochody L-39ZA Albatros stanowią wyposażenie lotniczej eskadry szkolnej. Spośród zakupionych 36 maszyn tego typu (w tym 18 w 1986 r. i 18 w 1991 r.) dziś tylko dwanaście nadal pozostaje na stanie Sił Powietrznych Bułgarii. Pozostałe zostały odsprzedane innym państwom bądź nawet użytkownikom prywatnym. W 2004 r. pięć samolotów L-39ZA Albatros zostało zmodernizowanych przez izraelską firmę Radom oraz bułgarską Bulgarian Avionics Services (BAS) z Sofii. Prace przeprowadzono w warsztatach lotniczych bazy Bezmer. W ramach modernizacji zamontowano odbiorniki VOR (VHF Omnidirectional Range), ILS (Instrument Landing System), DME (Distance Measuring Equipment), GPS (Global Positioning System) oraz TACAN (Tactical Aid to Navigation).

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusertagmagnifiercrossmenulistfunnelsort-amount-asc