W ramach realizowanego programu modernizacji włoskiej Marina Militare – Programma di Rinnovamento – powstanie aż pięć typów nowych jednostek różnych klas. Będą to: okręt wsparcia logistycznego Unità di Supporto Logistico, desantowiec wielozadaniowy Unità Anfibia Multi-ruolo, 10 patrolowców wielozadaniowych Pattugliatore Polivalente d’Altura i 2 szybkie okręty wielozadaniowe Unità Navale Polifunzionale ad Alta Velocità. Zostały one już zakontraktowane, a część z nich jest budowana. Piątym typem jest – będący na etapie konsultacji technicznych – Cacciamine Oceanici Veloci, czyli szybki oceaniczny niszczyciel min o prędkości maksymalnej 25 w. Nas z powyższych jednostek interesują Pattugliatore Polivalente d’Altura (PPA), które patrolowcami są tylko z nazwy.
Na początku XX w. Duńczycy podjęli odważną decyzję rezygnacji z licznych jednostek klas o charakterze zimnowojennym – ścigaczy rakietowo-torpedowych i torpedowych, stawiaczy min, a nawet korwet typu Niels Juel oraz okrętów podwodnych. Zamiast nich zaprojektowano, zbudowano i wprowadzono do służby 2 wspomniane na wstępie Absalony, 3 „konwencjonalne” fregaty typu Iver Huitfeldt oraz nowe patrolowce arktyczne (kadłuby 3 okrętów typu Knud Rasmussen wyprodukowano w Polsce) i szereg małych jednostek uniwersalnych. W ten sposób powstała od podstaw nowoczesna flota dwuzadaniowa – ekspedycyjna i do obrony wód strefy ekonomicznej. Zmiany te były oczywiście poparte aprobatą polityczną i stałym finansowaniem.
Włosi także bez sentymentu „poświęcają” jednostki starych typów. Patrolowce PPA, będące w istocie fregatami o wyporności pełnej nawet 6000 t, zastąpią większą liczbę starych jednostek, a chodzi o: niszczyciele typu Durand de la Penne, fregaty typu Soldati, korwety typu Minerva oraz patrolowce typów Casiopea i Comandanti/Sirio. Warto przy tym zauważyć, że klasyfikacja PPA, stanowiąca zapewne wybieg polityczny dla ułatwienia uzasadnienia tego wydatku, także jest podobna do działań duńskich – Huitfeldty klasyfikowano pierwotnie jako Patruljeskibe.
PPA jest platformą o dużej zdolności adaptacji do różnych zadań, uzyskaną dzięki swoim rozmiarom i cechom konstrukcyjnym zdefiniowanym już w założeniach projektowych, umożliwiającym ich rekonfigurację oraz dobór środków w zależności od profilu misji. Będzie więc służyć monitorowaniu i kontroli morskiej strefy ekonomicznej, nadzorowaniu szlaków żeglugowych, środowiska, czy niesieniu pomocy ofiarom klęsk i katastrof. 143-metrowe okręty mają działać zarówno w obszarze konfliktów zbrojnych, jak też w operacjach cywilnych. Zasadnicze możliwości cechujące tę dwoistą naturę PPA to:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu