Najwięcej zamówień zebrał Airbus, który podpisał kontrakty i porozumienia na 279 samolotów o łącznej wartości 35 mld USD, wyprzedzając Boeinga z zamówieniami na 182 samoloty o wartości 26,8 mld. Najważniejsze z nich złożył stary klient Airbusa, malezyjskie linie lotnicze Air Asia, które zamówiły 100 nowych A321neo za 12,4 mld USD. Tego samego dnia inne azjatyckie linie GoAir z Indii zamówiły 72 A320neo za 7,7 miliarda. Jeszcze 12 samolotów A350-100 zamówił szef Virgin Atlantic Richard Branson, który wspólnie z brytyjskim premierem Davidem Cameronem otwierał wystawę. Fabrice Bregier, prezes Airbusa przyznał w Farnborough, że firma ma obecnie kłopoty z powodu opóźnienia dostaw silników dla A320neo oraz zamawianego na zewnątrz wyposażenia kabiny dla A350 i zapowiedział, że „grudzień będzie paskudny” dla załogi Airbusa z powodu spiętrzenia prac. W tej chwili ponad 50 gotowych A320neo czeka na silniki w zakładach Airbusa w Tuluzie i w Hamburgu, dostawy A350 zaś do czerwca wyniosły tylko 9 samolotów przy planie na ten rok 50 sztuk. Airbus oczekuje, że dostarczy w tym roku klientom około 650 samolotów, a ma zamówienia na 6700!
W zamian za mniej zamówień komercyjnych, Boeing dostał w Farnborough dwa zamówienia od rządu brytyjskiego, oba na sprzęt wojskowy; to pierwsze od dawna zamówienia tego typu podpisane w Farnborough. W obecności wtedy jeszcze premiera Davida Camerona Wielka Brytania uzgodniła ze Stanami Zjednoczonymi zamówienie (piszę „uzgodniła zamówienie”, gdyż same kontrakty będą podpisane później) na 50 śmigłowców Apache AH-64E za 2,3 mld dolarów oraz 9 morskich samolotów patrolowych P-8A Poseidon za 3,9 miliarda (w tej cenie jest także infrastruktura, szkolenie załóg oraz uzbrojenie i boje hydroakustyczne). Boeing ma stworzyć w Wielkiej Brytanii 2000 nowych miejsc pracy i wybudować wartą 135 mln USD bazę do obsługiwania Posejdonów i szkolenia załóg w RAF Lossiemouth, gdzie będą one stacjonować. Oprócz Stanów Zjednoczonych, które mają około 40 ze 117 zamówionych P-8A, pierwszym zagranicznym użytkownikiem Posejdonów są Indie z 8 samolotami (z 12 zamówionych) otrzymanymi w latach 2012-2015, Australia zaś ma dostać swój pierwszy samolot (z 15 zamówionych) w listopadzie tego roku. Pierwszy brytyjski Posejdon przybędzie w kwietniu 2019 r. Na razie, aby nie stracić nawyków po wycofaniu z RAF w 2009 r. własnych Nimrodów, 11-osobowa grupa Brytyjczyków lata na P-8A w amerykańskiej bazie NAS Jacksonville na Florydzie. Właśnie samolot z tej bazy pilotowany przez brytyjską załogę uczestniczył w pokazach w Farnborough w tym roku.
Śmigłowce bojowe Apache Guardian, których dostawy do Wielkiej Brytanii ruszą na początku 2020 r., będą wersją oszczędnościową. Będą to nowe płatowce i silniki, ale systemy zadaniowe, w tym radiolokacyjne stacje kierowania ogniem Longbow i optoelektroniczne systemy celownicze M-TADS dla nich będą wzięte ze śmigłowców AH.1 (WAH-64D) aktualnie użytkowanych przez Brytyjczyków; obecne Apache Wielka Brytania chce wycofać ze służby w 2024 r.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu