Jakie zadania postawili przełożeni przed 4. Skrzydłem Lotnictwa Szkolnego?
Zasadniczym zadaniem skrzydła jest szkolenie podchorążych na kierunkach: pilot samolotu transportowego, pilot śmigłowca i pilot samolotu odrzutowego. To także doskonalenie kadry instruktorskiej, wykonującej loty na wszystkich typach statków powietrznych jakimi dysponuje skrzydło.
Jakimi środkami dysponuje Skrzydło? Jakie podlegają mu bazy i ośrodki?
4. Skrzydło Lotnictwa Szkolnego to cztery jednostki wojskowe: 41. Baza Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie jest wyposażona w „tradycyjne” samoloty odrzutowe TS-11 Iskra, śmigłowce Mi-2 i SW-4 Puszczyk, a od kilku miesięcy dysponuje także nowoczesnymi samolotami szkolnymi M-346. Z kolei 42. Baza Lotnictwa Szkolnego w Radomiu jest wyposażona w samoloty M28 Bryza i PZL-130 Orlik. Do tego mamy Wojskowy Ośrodek Szkoleniowo-Kondycyjny w Zakopanem, którego głównym obszarem działalności są przygotowanie kondycyjne i odnowa biologiczna wojskowego personelu lotniczego wszystkich rodzajów Sił Zbrojnych RP. Jest też Ośrodek Szkolenia Wysokościowo-Ratowniczego i Spadochronowego zlokalizowany w Poznaniu na terenie 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego. Jego głównym zadaniem jest szkolenie i doskonalenie spadochronowej kadry instruktorskiej. Część z niej jest wyznaczana do spadochronowej reprezentacji Wojska Polskiego.
Czy to szkolenie spadochronowe obejmuje całe Siły Zbrojne czy tylko Siły Powietrzne? Chodzi mi np. o należącą do Wojsk Lądowych 6. Brygadę Powietrznodesantową...
6. Brygada i ośrodek wspólnie wykonują pewne zadania na zgrupowaniach, ale tej jednostki nie zabezpieczamy szkoleniowo. Wyjątkiem jest wydawanie przeze mnie decyzji o wykonaniu lotów przez samoloty M28 Bryza do zabezpieczenia szkolenia 6. BPD.
Ostatnio zapadły decyzje o modernizacji systemu szkolenia pilotów odrzutowych samolotów bojowych. Zaczęło się od wprowadzenia samolotów M-346, ale podpisano też umowę na modernizację drugiej partii PZL-130 Orlik... Jak obecnie wygląda stopień zaawansowania wdrożenia M-346 w 4. Skrzydle Lotnictwa Szkolnego?
Obecnie jest to początkowy etap wdrożenia M-346 do eksploatacji, podobnie jak całego systemu szkolenia zaawansowanego. Na ten rok jest przewidziane doskonalenie kadry z 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego wyznaczonej do wykonywania lotów na tym samolocie. Zakładamy, że pierwszą grupę podchorążych zaczniemy szkolić w 2019 roku. Ci podchorążowie szkolą się obecnie na PZL-130 Orlik w 42. Bazie Lotnictwa Szkolnego. Programy szkolenia lotniczego na samolotach PZL-130 Orlik i na M-346 są ze sobą kompatybilne tak, żeby ostatecznie zapewnić optymalny poziom wyszkolenia przyszłych pilotów samolotów wielozadaniowych F-16.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu