Amerykańskie wojaże M28

start M28 z zakładowego lotniska

Początek wyprawy – M28 startuje z zakładowego lotniska.

24 lutego br. z lotniska Polskich Zakładów Lotniczych Sp. z o.o. w Mielcu, w ponad dwumiesięczne transatlantyckie tournée wyruszył lekki uniwersalny samolot transportowy klasy STOL M28. W czasie kolejnych tygodni jego załoga odwiedzi przynajmniej osiem krajów i będzie prezentowała mielecką konstrukcję w kilkunastu miejscach obydwu Ameryk. I chociaż strategia marketingowa producenta przewiduje przede wszystkim zainteresowanie maszyną odbiorców cywilnych, to istnieje szansa także na zdobycie istotnych kontrahentów instytucjonalnych, w tym z sił zbrojnych. W tym kontekście najczęściej wymienia się Brazylię i Kolumbię.

Dotychczas wyprodukowano ponad 100 egzemplarzy M28 różnych wersji (nie licząc An-28), z czego większość dla odbiorców wojskowych. Ich największym użytkownikiem są wciąż Siły Zbrojne RP, eksploatujące 37 samolotów: w Siłach Powietrznych służy 24 z nich, zaś pozostałych 13 w Marynarce Wojennej. Do tego doliczyć należy pojedynczą maszynę eksploatowaną przez Straż Graniczną. Użytkownikiem 16 jest lotnictwo wojsk lądowych Wenezueli. Siedem nadal pozostaje w służbie USAF (jako C-145A), które ostatnio wycofało wprawdzie część eksploatowanych maszyn tego typu (w szczytowym okresie w Stanach Zjednoczonych służyło 17 maszyn), ale większość niedawno została zaoferowana sojusznikom w ramach programu Excess Defense Articles (EDA) i bardzo szybko znaleźli się chętni na ich przejęcie. Jednym z nich jest lotnictwo wojskowe Estonii, które już przeszkoliło na ten typ samolotu dwóch pilotów w Mielcu, oczekując na dostawę dwóch eksamerykańskich C-145A. Co ciekawe, wystarczyło na to osiem godzin spędzonych w powietrzu przez każdego pilota. Poza Estonią, przejęcie takich maszyn Amerykanie zaoferowali Nepalowi (który już używa dwóch M28), Kenii i Kostaryce.
Za granicą największe zainteresowanie M28 nadal budzi w obu Amerykach. Nic zatem dziwnego, że promocyjne tournée wiedzie właśnie za Atlantyk, a jego lwią część będzie stanowić tzw. Latin America Demo Tour 2017, obejmujące Amerykę Środkową i Południową. W drogę wysłany został specjalnie przygotowany w tym celu samolot w wariancie cywilnym (m.in. bez wyposażenia kabiny w standardzie glass cockpit) o numerze seryjnym AJE00347, wyposażony w podkadłubowy zasobnik umożliwiający przewożenie 300 kg bagażu osobistego i narzędzia pozwalające na szybką zmianę konfigurację ładowni.

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusermagnifiercrossmenulistfunnelsort-amount-asc