23 grudnia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z firmę Kay and Associates Inc. w sprawie wsparcia eksploatacji wielozadaniowych samolotów bojowych Boeing F/A-18C/D Hornet eksploatowanych przez Siły Powietrzne Kuwejtu.
Powyższa umowa, o wartości 73 mln USD, ma obejmować okres do końca 2022 roku. W momencie podpisania uruchomiono pierwszą transzę środków w kwocie 53 mln USD. Całość prac jest zlecona przez rząd Kuwejtu, a pośrednictwo administracji federalnej Stanów Zjednoczonych wynika z faktu zastosowania procedury FMS.
Obecnie Siły Powietrzne Kuwejtu eksploatują 34 wielozadaniowe samoloty bojowe Boeing F/A-18C/D Hornet, które zostaną zastąpione przez nowe F/A-18E/F Super Hornet oraz Eurofightery. Ich los pozostaje nieznany - wśród opcji wymienia się sprzedaż do Malezji, która jest zainteresowana odkupieniem przynajmniej 33 egzemplarzy. Co ciekawe, 23 grudnia Sztab Sił Zbrojnych Kuwejtu zdementował rewelacje prasowe dotyczące prowadzonych negocjacji pomiędzy emiratem oraz Malezją. Według części, nieoficjalnych, danych ich stan techniczny nie jest dobry – ma to związek z występującą korozją związaną z wykonywaniem lotów w obszarze pustynnym.
Obok Malezji innym (potencjalnym) klientem na używane Hornety może być Tunezja. Malezja, ze względów budżetowych, ogranicza obecnie plany zakupów fabrycznie nowych wielozadaniowych samolotów bojowych. Główny wysiłek finansowy ma zostać skierowany na kontynuację procesu eksploatacji i modernizacji F/A-18D Hornet oraz Su-30MKM, które są uznawane za najbardziej perspektywiczne konstrukcje w parku sprzętowym. Dodatkowo władze analizują możliwości atrakcyjnego zakupu maszyn używanych - stąd przede wszystkim mowa o Kuwejcie.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu