4 czerwca na terenie wojskowej części Międzynarodowego Portu Lotniczego Lincoln w stanie Nebraska odbyła się uroczystość wycofania z eksploatacji drugiego i jednocześnie ostatniego samolotu rozpoznawczego Boeing OC-135B należącego do US Air Force.
Para maszyn została przebudowana z wersji WC-135B i pełniła zadania rozpoznawcze w ramach międzynarodowego programu Open Skies. Powyższą rolę pełniły od 1996 roku, kiedy przeszły proces zabudowy “traktatowego” wyposażenia zaakceptowanego przez pozostałe państwa programu. Oba samoloty trafią na składowisko AMARG w bazie Davis-Monthan - OC-135B o rejestracji 61-2670 (formalnie wycofany 4 czerwca) ma zostać przebazowany do Tuscon 9 czerwca. Jego dalszy los nie jest do końca znany, gdyż rząd Stanów Zjednoczonych rozważa możliwość sprzedaży maszyn innym państwom-uczestnikom programu Open Skies. Wadą jest jednak wyeksploatowanie oraz duża liczba usterek technicznych.
Powodem wycofania obu operacyjnych OC-135B było wycofanie się rządu Stanów Zjednoczonych z programu Open Skies w maju 2020 roku. Były eksploatowane przez 55. Skrzydło Rozpoznawcze US Air Force, a macierzystą bazą było lotnisko Offutt w stanie Nebraska.
Program Open Skies wszedł w życie 1 stycznia 2002 roku, natomiast państwa członkowskie (35) podpisały porozumienie 24 marca 1992 roku. Spośród nich wycofały się Stany Zjednoczone, a 15 stycznia 2021 roku swoje wyjście ogłosiła także Rosja.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu