15 kwietnia Komenda Portu Wojennego w Gdyni poinformowała o otwarciu ofert w postępowaniu przetargowym dotyczącym naprawy wyrzutni torped znajdujących się na okręcie podwodnym ORP Orzeł. Istnieje spora szansa, że zostaną doprowadzone do użycia.
Przetarg ogłoszono 2 kwietnia po zakończeniu poprzedniej, nieudanej procedury 1 kwietnia bieżącego roku. Wówczas do zamawiającego nie wpłynęła żadna oferta. Tym razem pojawiła się jedna - Zakład Hydrauliki Siłowej „Hydromech” S.A. z Kolbud wycenił prace na 738 tys. PLN brutto. Powyższa oferta przekracza budżet o 38 tys. PLN, jednak wydaje się, że komisja przetargowa przyjmie ofertę.
Wykonawca miał wykonać pomiary kalibru oraz osiowości sześciu wyrzutni torped, przygotować technologię ich naprawy, dokonać kalibracji wyrzutni na ślizgach prowadzących i pierścieniach uszczelniających na kaliber 536 mm, wykonać pomiary kalibru i osiowości ćwiczebnej torpedy elektrycznej SET-53 po kątem przymiaru do wyrzutni (w porozumieniu z Komendą Portu Wojennego w Gdyni). Ma to związek z zaobserwowaną zmianą kalibru wyrzutni torped spowodowaną wybrzuszeniem ślizgów prowadzących i pierścieni uszczelniających wewnątrz wyrzutni, co uniemożliwia zaokrętowanie torped. Pozostałe prace, obejmujące urządzenie załadowcze TPU, miały objąć przywrócenie możliwości regulacji osiowości TPU do wyrzutni torped, wykonać próbę zaokrętowania ćwiczebnej torpedy SET-53. W przypadku systemu Murena-E odnotowano brak możliwości sterowania pracą urządzenia wewnętrznego załadunku torped – wykonawca miał sprawdzić działanie bloku sterującego i dokonać naprawy według technologii prac naprawczych.
Co ciekawe, to nie jedyny element związany z „ciągłym remontem” ORP Orzeł. 14 kwietnia Komenda Portu Wojennego w Gdyni ogłosiła postępowanie przetargowe w sprawie naprawy bieżącej okrętu. W tym przypadku szczegółowy opis prac naprawczych zostanie przekazany wyłącznie podmiotom zakwalifikowanym do składania ofert ostatecznych. Zgłoszenia należy składać do 26 kwietnia bieżącego roku. Obok ceny, drugim kryterium podlegającym ocenie będzie ryzyko poniesienia kosztów wykonania prac nieobjętych zamówieniem podstawowym, a których wykonanie jest niezbędne do prawidłowego wykonania lub zakończenia prac.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Kompleksowa modernizacja i remont, a nie przetarg na każdy kawałek okrętu osobno.
Naval Group oferował to jako rozwiązanie pomostowe w programie Orka.
Też przypomniałem sobie ofertę francuską zawierająca porządną modernizację Orła i wydaje się to najlepszym rozwiązaniem, gdyby jeszcze wiele systemów było kompatybilnych z tymi z nowych op to mielibyśmy cztery w pełni operacyjne okręty podwodne.
Niepoważna dziecinada i trwonienie publicznych pieniędzy, ten okręt nie nadaje się do służby i jest bezużyteczny jako broń. Jego sygnatura aukystczna i sonarowa jest taka że ten postsowiecki stary zdezelowany złom słychać na Atlantyku...Nie utrzymuje się czegoś co jest bezużyteczne jako broń.