23 lutego koncern Boeing poinformował o rozpoczęciu produkcji seryjnej odrzutowych samolotów szkolenia zaawansowanego T-7A Red Hawk. Powyższa decyzja oznacza rozpoczęcie fazy budowy przynajmniej 351 egzemplarzy, które mają trafić do US Air Force.
Montaż końcowy T-7A Red Hawk ma odbywać się na terenie zakładów Boeinga w St. Louis. Ważnym partnerem programu jest także szwedzki koncern Saab, który ma dostarczać m.in. tylną część kadłuba - obecnie komponenty (siedem kompletów) wytwarzane są w Szwecji, jednak przedstawiciele tego podmiotu deklarują przeniesienie ich budowy do zakładów Saaba w West Lafayette w stanie Indiana. Poza 351 samolotami umowa obejmuje także 46 symulatorów przeznaczonych do szkolenia naziemnego.
Nowe maszyny szkolno-treningowe są potrzebne US Air Force do poprawy procesu kształcenia pilotów wielozadaniowych samolotów bojowych nowej generacji, a także w celu zastąpienia obecnie eksploatowanych Northrop T-38 Talon. W ostatnich dniach (18 i 19 lutego) doszło do dwóch incydentów z ich udziałem, w wyniku których zginęło dwóch pilotów (amerykański instruktor oraz japoński podporucznik).
Poza 351 egzemplarzami zamówionymi przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych we wrześniu 2018 roku Boeing wraz z administracją federalną rozpoczął już kampanię promocyjną na świecie. Wśród pierwszych (potencjalnych) kierunków wymienia się Australię (poszukującą następcy dla obecnie eksploatowanych BAE Systems Hawk Mk 127), Serbię (chcących zakupić maszyny w wersji szkolno-bojowej w celu zastąpienia SOKO G-4 Super Galeb oraz J-22 Orao), Szwecję (potencjalny następca dla Saab 105) oraz Portugalię.
Dotychczas Boeing wraz z koncernem Saab zbudował dwa egzemplarze określane jako maszyny przedseryjne w standardzie produkcyjnym. Globalne zapotrzebowanie na odrzutowe maszyny szkolenia zaawansowanego dysponujące możliwością przenoszenia uzbrojenia oscyluje w granicach 3000 egzemplarzy na przestrzeni najbliższych lat. Według producenta, uzbrojone T-7A mogą zastąpić m.in. Northrop F-5, MiG-21 czy maszyny szkolno-bojowe poprzednich generacji.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
US Air Force nie stać na użytkowanie prawie 1800 F-35, jako samoloty szkolne są bardzo potrzebne, ale jako bojowe mogą być też potrzebne i to nie w krajach których nie stać na myśliwce wielozadaniowe, a w USA jako uzupełnienie drogich w zakupie i eksploatacji F-35