2 lutego w izraelskich mediach pojawiła się informacja o powstaniu nowej wersji aktywnego systemu ochrony aktywnej pojazdów klasy hard-kill Trophy HV, opracowanego i produkowanego przez izraelską firmę Rafael Advenced Defense Systems. W nową wersję Trophy HV zostaną wyposażone wozy bojowe Wojsk Lądowych Sił Obronnych Izraela.
Trophy HV nowej wersji otrzyma szerszy zestaw czujników, obok radiolokacyjnych z aktywnymi antenami ze skanowaniem elektronicznym (AESA, Active Electronically Scanned Array) IAI Elta ELM-2133 WindGuard. Nowe czujniki mają być urządzeniami optoelektronicznymi i zapewnić mają obserwację dookólną. Integracja dodatkowych czujników zwiększy szansę na odpowiednio szybkie wykrycie nadlatującego pocisku, a tym samym na jego przechwycenie i neutralizację. W pierwszej kolejności dodatkowe czujniki będą dostarczane wraz z nowo dostarczanymi Trophy HV, a w przyszłości zmodernizowane zostaną również systemy już zainstalowane na czołgach podstawowych Merkawa Mk 4M i ciężkich transporterach opancerzonych Namer. Odbywać się to będzie przypuszczalnie podczas remontów wozów. Producent prowadzi też podobno rozmowy z US Army na temat modernizacji systemów dostarczonych do czołgów Abrams.
Od wejścia do służby Trophy HV przeszedł szereg modyfikacji: radaru wykrywania celów, komputera sterującego systemem czy oprogramowania (które jest aktualizowane regularnie co roku). Dzięki temu możliwe jest nadążanie za rozwojem broni przeciwpancernej. W przyszłości producent chce zwiększyć możliwości Trophy HV do szybkiego obliczania parametrów nadlatującego pocisku i przekazywania danych pomiędzy systemami różnych pojazdów za pomocą systemu łączności lub BMS. Dzięki temu możliwe ma być wzajemne osłanianie się kilku pojazdów. Możliwość ta miała pojawić się wraz z Merkawą Mk 4 Barak (https://zbiam.pl/nowa-merkawa-2020-roku/), ale program budowy Merkawy NG (m.in. hybrydowy układ napędowy, sztuczna inteligencja wspierająca załogę, automatyczna wymiana informacji między pojazdami itd.) zanotuje co najmniej trzyletnie opóźnienie.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Ważne abyśmy także my dalej rozwijali swój system ASOP dla własnych pojazdów aby po zaliczonych testach wprowadzić go do uzbrojenia.
Systemy ELBIT'u / IMI "IRON FIST", oprócz zaawansowanych radarów AESA firmy RADA, to są wyposażone w czujniki optoelektroniczne OD ZAWSZE....
Wielki problem leży, Kiwi", w TYM, że rozwój takiego PEŁNOWARTOŚCIOWEGO systemu ASOP, to trwa (i niestety musi trwać!!), WIELE lat, i musi pochłonąć setki milionów PLN. Nie można zamontować na wozach bojowych systemów, w których pewne elementy działają na 100%, no a inne, no to jeszcze nie do końca!!!! USA to się może bawić całymi LATAMI w te całe swoje "MAPS'y", i w inne projekty, bo jest bardzo daleko od Rosji (i od Chin!!). Polska zaś jest państwem "frontowym", i dlatego Polska potrzebuje takich na 100% pełnowartościowych ASOP'ów zamontowanych na Leo-2PL, jak również i na PT-91M, NATYCHMIAST, czyli TERAZ (!!!!!!!), a w bardzo małą chwilkę później to i na Borsukach, i na Rosomakach. I dlatego, "długodystansowo" to oczywiście trzeba rozwijać coś własnego, natomiast TERAZ to trzeba, i to w absolutnie ekspresowym tempie, coś, co na 100% funkcjonuje, co działa, i co jest bojowo, albo w wielu setkach pozytywnych testów, sprawdzone ---- kupić, oraz natychmiast zainstalować na tych czterech typach wozów bojowych Armii Polskiej....
Wielki problem leży, "Kiwi", w TYM, że rozwój takiego PEŁNOWARTOŚCIOWEGO systemu ASOP, to trwa (i niestety musi trwać!!), WIELE lat, i musi pochłonąć setki milionów PLN. Nie można zamontować na wozach bojowych systemów, w których pewne elementy działają na 100%, no a inne, no to jeszcze nie do końca!!!! USA to się może bawić całymi LATAMI w te całe swoje "MAPS'y", i w inne projekty, bo jest bardzo daleko od Rosji (i od Chin!!). Polska zaś jest państwem "frontowym", i dlatego Polska potrzebuje takich na 100% pełnowartościowych ASOP'ów zamontowanych na Leo-2PL, jak również i na PT-91M, NATYCHMIAST, czyli TERAZ (!!!!!!!), a za bardzo małą chwilkę później to i na Borsukach, i na Rosomakach. I dlatego, "długodystansowo" to oczywiście trzeba rozwijać coś własnego, natomiast TERAZ to trzeba, i to w absolutnie ekspresowym tempie, coś, co na 100% funkcjonuje, co działa, i co jest bojowo, albo w wielu setkach pozytywnych testów, sprawdzone ---- kupić, oraz natychmiast zainstalować na tych czterech typach wozów bojowych Armii Polskiej....
PS. Nawet gdyby uzbrojono WSZYSTKIE te w miarę nowoczesne polskie czołgi podstawowe (te ostatnio teraz przemalowane T-72 to możemy sobie darować!!), czyli na przykład te m.w. około przyszłych 270 Leo-2PL, oraz te obecne 232 PT-91, razem około 500 czołgów, to przy średnim koszcie około pół miliona USD za ASOP dla ciężkich wozów bojowych, jak np. Rafael'a "TROPHY", oraz ELBIT'u "IRON FIST", to daje to wtedy całkowity koszt rzędu 250 milionów USD. Byłyby to absolutnie ŚWIETNIE wydane pieniądze, biorąc pod uwagę alternatywę całkowitej utraty takiego czołgu, oraz bardzo wtedy prawdopodobną śmierć całej jego załogi (3 żołnierzy w przypadku PT-91, a 4 żołnierzy w przypadku Leo-2PL.)....
PS-2. Podałem tutaj stosunkowo niską cenę za te ASOP'y dla ciężkich wozów bojowych, a mianowicie "JEDYNIE" pół miliona USD, za każdy tego typu system. Wydaje mi się jednak, iż taką cenę to absolutnie można by wynegocjować, biorąc tu pod uwagę ten tzw. "efekt wielkiej skali", czyli, tutaj: całe pełne 500 podstawowych czołgów!!!!! A w takim wypadku, to ta cena tych lżejszych ASOP'ów, tych dla Borsuków, oraz tych dla Rosomaków, to absolutnie nie powinna przekraczać 400.000 USD za sztukę....