W Porcie Wojennym w Świnoujściu odbyła się ceremonia pierwszego podniesienia bandery pomocniczych jednostek pływających na holowniku H-12 Semko. Od środy, 9 grudnia, holownik zasilił szeregi jednostek pływających 8. Flotylli Obrony Wybrzeża.
Zgodnie z rozkazem Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych w sprawie pierwszego podniesienia bandery jednostek pomocniczych Marynarki Wojennej na holowniku o numerze burtowym H-12 Semko po raz pierwszy została uroczyście podniesiona bandera. Tym samym jednostka ta została oficjalnie wcielona do sił Marynarki Wojennej. Od dzisiaj holownik „Semko” pełni służbę w 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w składzie 12. Dywizjonu Trałowców. Uroczystość ze względu na obowiązujący stan pandemii koronawirusa miała ograniczony charakter. Obecni na uroczystości byli: dowódca 8.FOW kontradmirał Piotr Nieć, Matka Chrzestna holownika Pani Marzena Gańcza, przedstawiciele Stoczni RSB oraz załoga i kadra 12. Dywizjonu Trałowców.
Holownik H-12 Semko jest to czwarty z zaplanowanych sześciu nowoczesnych holowników budowanych dla Marynarki Wojennej RP w stoczni „Remontowa Shipbuilding S.A.” w Gdańsku. Od 25 lutego br. pierwszy z serii holownik H-11 Bolko pełni służbę w 8.FOW. Pozostałe "bliźniacze" jednostki służą już w gdyńskiej 3. Flotylli Okrętów (H-1 Gniewko, H-2 Mieszko) lub znajdują się na różnych etapach budowy bądź prac wyposażeniowych (H-3 Leszko, H-13 Przemko).
Kontrakt na budowę nowych holowników podpisano w czerwcu 2017 roku, a uroczystość wodowania i chrztu holownika H-12 proj. B860/4 miała miejsce 20 listopada 2019 roku. Matką chrzestną jednostki została Pani Marzena Gańcza - dyrektor Zespołu Szkół Morskich w Świnoujściu. Holownik opuścił stocznię 17 listopada 2020 r. po zakończeniu prób morskich i podpisaniu protokołu zdawczo-odbiorczego. Tym samym od 18 listopada br. jego macierzystym portem jest Świnoujście.
Holowniki są przeznaczone m.in. do: zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Uciąg holowników wynosi ponad 35 t.
Podstawowe parametry holownika proj. B 860:
- Długość całkowita: 29,20 m
- Szerokość: 10,40 m
- Uciąg: 35 t
- Załoga (osób): 10
- Wyporność: do 490 t
- Wysokość na śródokręciu: 4,95 m
- System napędowy: 2x silniki główne o mocy 1200 kW napędzające pędniki azymutalne.
Źródło: 8. Flotylla Obrony Wybrzeża.
Holowniki, jednostki pomocnicze w tym transportowe, ratownicze, stacje demagnetyzacji, okręty zaopatrzeniowe, paliwowe, rozpoznawcze, wreszcie kolejne niszczyciele min typu Kormoran oraz trzon obrony plot. i przeciwokrętowej MW czyli jednostki rakietowe, kilka mniejszych na zastępstwo obecnych typu Orkan i Kaszub oraz kilka pełnoprawnych korwet na podstawie zakupionej licencji Meko A -100 oczywiście w zmodernizowanej wersji - to wszystko jest potrzebne by zastępować sukcesywnie stare jednostki i modernizować Marynarkę. To właśnie wielka szansa rozwojowa i impuls dla odbudowy pozycji naszych stoczni oraz zamówienia na długie lata, nowe miejsca pracy, rozwój nauki i pieniądze dla polskiej gospodarki! Tylko czy decydenci wogóle to dostrzegają? Czy będą wreszcie szybciej działać w interesie ojczyzny?
Tym bardziej w dobie kryzysu takie działania powinny być priorytetowo traktowane.
Małe pożyteczne szkraby nie tylko holowniki, ale małe okręty pomocnicze.
Ważne że zbudowane w Polsce i bardzo przydatne dla PMW.