5 października br. amerykańska agencja rozwoju kosmicznego SDA (Space Development Agency) przyznała firmom L3 Harris oraz SpaceX kontrakty na budowę stellitów wczesnego ostrzegania WFOV/OPIR.
Firma L3 Harris otrzymała 193,5 mln USD, a firma SpaceX kwotę 149 mln USD. Każda z firm ma dostarczyć po cztery satelity o szerokim polu obserwacji (WFOV – Wide Field of View) wyposażone w systemy wykrywania działające w podczerwieni (OPIR – Overhead Persistent Infra-Red). Operujące na niskiej orbicie okołoziemskiej satelity WFOV/OPIR mają mieć możliwość wykrywania i śledzenia zarówno rakietowych pocisków balistycznych jak i pocisków hipersonicznych oraz hipersonicznych pojazdów szybujących (HGV).
Projekt firmy SpaceX został oparty na satelicie z konstelacji Starlink. Czujnik OPIR ma dostarczyć nieujawniona firma zewnętrzna. Firma L3 Harris zgłosiła do przetargu satelitę z opracowanym przez siebie czujnikiem OPIR. Obydwie firmy mają dostarczyć całość zamówienia do września 2022 r. Wszystkie osiem satelitów ma zostać wyniesionych na niską orbitę okołoziemską jeszcze w 2022 r.
Pierwsze osiem zamówionych satelitów ma zapoczątkować projektowaną przez SDA szerszą konstelację wczesnego ostrzegania nazwaną „warstwą śledzącą” (Tracking Layer Tranche 0). Następnym etapem programu ma być umieszczenie na niskiej orbicie okołoziemskiej kolejnych 28 satelitów WFOV oraz jednego lub dwóch satelitów o średnim polu obserwacji MFOV (Medium Field of View). Te ostatnie zbudowane zostaną w ramach programu prowadzonego przez agencję obrony przeciwrakietowej MDA (Missile Defense Agency). Satelity MFOV będą w stanie dokładniej śledzić poruszające się w przestrzeni cele, co umożliwi naprowadzanie na nie systemów przeciwrakietowych.
Informacje o wykrytych celach satelity WFOV/MFOV będą natychmiast przekazywały poprzez laserowe łącza optyczne do konstelacji satelitów komunikacyjnych z tzw. warstwy transportowej (Transport Layer Tranche 0). To one będą odpowiedzialne za przekazywanie informacji dalej – do naziemnych centrów dowodzenia. Kontrakty na budowę 20 satelitów transportowych agencja SDA przyznała 31 sierpnia br. firmom: Lockheed Martin oraz York Space Systems. Do 2022 r. obydwie firmy mają dostarczyć po 10 satelitów.
Ogółem konstelacja tzw. transzy zerowej ma składać się z 20 satelitów komunikacyjnych (transportowych), ośmiu satelitów wczesnego ostrzegania WFOV/OPIR oraz dwóch MFOV/OPIR. W 2024 r. ma rozpocząć się budowa kolejnej konstelacji, czyli transzy 1. Budowa kompletnej „warstwy śledzącej” ma zostać zrealizowana do 2026 r. Wówczas system wczesnego ostrzegania ma osiągnąć w pełni globalny zasięg.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu