11 czerwca w Kecskemét na Węgrzech odbyła się uroczystość wycofania z eksploatacji lekkich samolotów transportowych An-26, które pełniły zadania na rzecz sił zbrojnych od lat 70. XX wieku.
Węgry były ostatnim państwem Europy Centralnej, należącym do NATO, który eksploatował samoloty powyższego typu. W innych zostały zastąpione przez nowoczesne konstrukcje produkcji zachodniej – Airbus C295 (Polska, Republika Czeska) bądź Leonardo C-27J Spartan (Słowacja, Rumunia, Bułgaria). Także na Węgrzech rząd deklaruje potrzebę zakupu trzech nowych maszyn transportowych – obecnie lotnictwo wojskowe tego kraju dysponuje parą odrzutowych Airbus A319CJ oraz taką samą liczbą dyspozycyjnych Dassault Falcon 7X. Dodatkowo Węgrzy posiadają udziały w międzynarodowej jednostce HAW, która eksploatuje trzy ciężkie Boeing C-17 Globemaster III.
Węgierskie siły zbrojne prowadzą systematyczną modernizację lotnictwa wojskowego. Obecnie większość sprzętu pochodzi już od producentów zachodnich – poza wycofanymi An-26 w linii pozostają jeszcze śmigłowce. Te ostatnie zostały już zamówione przez Budapeszt w koncernie Airbus (H145M oraz H225M).
(Łukasz Pacholski) | Foto: Łukasz Pacholski |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu