Idea budowy okrętu rozpoznania elektronicznego na bazie nieukończonego statku rybackiego pojawiła się na Ukrainie już w 2000 r., jednak nie odbiła się szerszym echem. Najstarszą oficjalną publiczną wzmianką o projekcie Łahuna (pol. laguna) była wypowiedź pierwszego zastępcy dowódcy Wijśkowo-Morśkych Sył Ukrainy (WMSU) kadm. Andrija Tarasowa (obecnie wiceadmirał), który wspomniał o budowie w kraju okrętu „specprzeznaczenia” w wywiadzie telewizyjnym w marcu 2017 r. W trakcie październikowej wystawy „Broń i Bezpieczeństwo 2017” w Kijowie, na stoisku Centralnego Instytutu Badawczego Uzbrojenia i Sprzętu Wojskowego Sił Zbrojnych Ukrainy, zawieszono plakat dotyczący modernizacji WMSU. Na nim zaś znalazło się zdjęcie statku rybackiego opisane jako przedstawiające okręt rozpoznawczy. W grudniu 2018 r. więcej informacji podał ówczesny minister obrony Ukrainy Stepan Połtorak. Wizytując Odessę wyjaśnił, że jednostka rozpoznania radioelektronicznego zostanie zwodowana w 2019 r. Rzeczywiście, już 23 kwietnia w stoczni prywatnej PrAT „Kuznia na Rybalśkomu” w Kijowie ze slipu poprzecznego do Dniepru spuszczono nieukończony okręt. W następnym miesiącu na wyposażanej jednostce wybuchł niegroźny pożar.
Szybkie tempo budowy udało się osiągnąć dzięki wykorzystaniu kadłuba zaawansowanego w budowie trawlera rufowego-zamrażalni proj. 502EM, a więc należącego do typu produkowanego masowo jeszcze w czasach ZSRS dla odbiorców krajowych i na eksport. Trawlery o numerach stoczniowych 1695 i 1696 zakontraktowane pierwotnie przez armatorów ukraińskich, sprzedano operatorowi z karaibskiego Saint Kitts i Nevis. Po zdaniu statku Marigolds (przemianowany na Poseydon I), bliźniaczy Poseydon II, którego budowę rozpoczęto w 1995 r., już nie został odebrany. To właśnie ta jednostka posłużyła do budowy Łahuny. W „Kuźni na Rybalśkomu” są jeszcze cztery trawlery tego typu w różnych stopniach zaawansowania budowy.
Jest to pierwszy okręt tej klasy zbudowany w niepodległej Ukrainie, a do tego największy wyprodukowany w tym kraju od czasu dokończenia korwety (małego okrętu ZOP) Ternopil proj. 1124MU Albatros, budowanej pierwotnie dla WMF ZSRS, która podniosła banderę 2 lutego 2006 r.
Zakup kadłuba i sfinansowanie jego ukończenia w nowej, militarnej roli jest częścią „Państwowego celowego programu obronnego na rzecz rozwoju uzbrojenia i sprzętu wojskowego do 2020 r.”. Wykorzystanie jako bazy trawlera miało zapewne uzasadnienie finansowe i czasowe, ale warto zwrócić uwagę, że zastosowanie jednostek rybackich do zadań SIGINT (Signal Intelligence) w ZSRS ma bogatą tradycję. Wśród nich były np. statki wielorybnicze proj. 393A i trawlery… 502. Natomiast do dziś w służbie WMF Federacji Rosyjskiej pozostają średnie okręty rozpoznawcze proj. 503R, zbudowane na bazie trawlerów proj. 502 (na Bałtyku stacjonują dwa). Nie bez znaczenia są w tym przypadku takie cechy statków rybackich, jak: duży zasięg, autonomiczność i dobra żeglowność.
O Łahunie wiadomo na razie niewiele. Zasadnicze dane techniczne trawlera proj. 502EM to: długość 54,8 m, szerokość 9,8 m, zanurzenie 4,14 m, wyporność 1220 t, napęd w postaci enerdowskiego silnika wysokoprężnego VEB Schwermaschinenbau Karl Liebknecht 8NVD 48A-2U o mocy 853 kW/1160 KM, czteroskrzydłowa śruba nastawna, prędkość 11,6 w., zasięg 7200 Mm i autonomiczność 28 dni. Parametry ukraińskiej jednostki SIGINT zapewne są zbliżone. Zmiany w konstrukcji platformy objęły m.in. zagospodarowanie przestrzeni wewnętrznej, zajmowanej do tej pory przez dwie ładownie i zamrażarnie, na nowe pomieszczenia, zabudowę slipu trałowego na rufie, czy dodanie sterów strumieniowych na dziobie i rufie.
Proces wyposażania okrętu odbył się w odeskiej Stoczni Remontowej „Ukrajina”, będącej odrębną jednostką w strukturze przedsiębiorstwa państwowego Odeski Morski Port Handlowy. Wynikało to z ograniczeń wysokości jednostki spowodowanej obecnością mostów na Dnieprze. 8 października 2019 r. okręt posadowiono na doku-pontonie No 6, a zestaw przeholowano rzeką w rejon Chersonia, gdzie jednostkę ponownie zwodowano 20 października. Nazajutrz Łahuna dotarła do „Ukrajiny”. W zakładzie tym dokończono montaż wyposażenia zewnętrznego na górnych kondygnacjach, masztów i anten urządzeń nawigacyjnych oraz elektronicznych na nich.
Najważniejszym systemem zabudowanym na jednostce jest pasywny, zautomatyzowany system rozpoznania radiotechnicznego SRTR Melchior. Opracował go Instytut Naukowo-Badawczy DP NDI „Kwant-Radiołokacija” z Kijowa. System zakończył próby zakładowe i wraz z okrętem przejdzie w najbliższym czasie państwowe. Powstał w krótkim czasie – półtora roku, jednak nie od zera. Instytut, będący kontynuatorem KNIIRE i NII „Kwant” z czasów sowieckich, wykorzystał wiedzę zdobytą przy projektowaniu aktywno-pasywnych systemów wykrywania celów i kierowania ogniem rakietowego uzbrojenia przeciwokrętowego. Powstały tam m.in.: Titanit, czyli pierwszy cyfrowy system tej klasy do małych okrętów rakietowych proj. 1234 Owod, radar trójwspółrzędny Pozitiw-ME1 (na zamówienie rosyjskiego OAO Kałużskij priborostroitielnyj zawod „Tajfun”, który produkuje je na eksport) czy następca Titanita – Minerał-E i ME.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu