24 kwietnia Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało, że do 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni przyleciał wielozadaniowy śmigłowiec poszukiwawczo-ratowniczy W-3WARM Anakonda o numerze 0906. Tym samym należące do koncernu Leonardo zakłady WSK PZL Świdnik S.A. zakończyły proces modernizacji wszystkich Anakond eksploatowanych w Polsce.
Dostarczenie śmigłowca do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej oznacza, że w obu bazach znajduje się już osiem Anakond. Dwie z nich zostały przebudowane z transportowy W-3T - zostały dostarczone jako pierwsze w 2017 roku (w stosunku do pozostałych nie są wyposażone w pływaki pozwalające na wodowanie wiropłata). W przypadku pozostałych, prace objęły modernizację do standardu WA (trzy egzemplarze) oraz unifikację wyposażenia pokładowego wraz z jego rozbudową zgodną z zaleceniami użytkownika. Bazowa umowa, zawarta pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia oraz zakładami WSK PZL Świdnik S.A. w 2014 roku obejmowała pięć pierwszych śmigłowców (dwa W-3T oraz trzy W-3RM) - została zrealizowana do końca października 2017 roku. W 2016 roku podpisano umowę dotyczącą na wykonanie prac przy pozostałych trzech W-3WARM.
Osiem śmigłowców W-3WARM Anakonda stanowi trzon sił poszukiwawczo-ratowniczych nad Morzem Bałtyckim. Ich uzupełnieniem, przez najbliższe lata, będą dwa Mi-14PŁ/R, które zostaną zastąpione przez cztery wielozadaniowe Leonardo AW101 - wśród zadań stawianych przed nimi jest także funkcja poszukiwawczo-ratownicza.
Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną w Polsce formacją lotniczą utrzymująca ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Całodobowy dyżur SAR/ASAR, w ramach polskiej strefy odpowiedzialności "Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim" oraz „Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym”, pełniony jest przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R lub W-3WARM w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. W bieżącym roku załogi Brygady Lotnictwa MW wykonały dotychczas cztery akcje poszukiwawczo-ratownicze. Łącznie, w historii jednostki, było 670 tego typu akcji, w czasie których udzielono pomocy 356 osobom.
Obecnie należące do koncernu Leonardo zakłady WSK PZL Świdnik S.A. realizują kontrakt na przebudowę i modernizację czterech wielozadaniowych śmigłowców W-3WA Sokół do wersji W-3WA SAR, które trafią do Lotniczych Grup Poszukiwawczo-Ratowniczych. Dodatkowo prowadzone są analizy dotyczące modernizacji sporej części W-3WA do wersji W-3WA WPW (Wsparcia Pola Walki). Nieoficjalnie powyższy pomysł może zostać unieważniony, a fundusze skierowane na zakup perspektywicznej konstrukcji, która miałaby zastąpić wszystkie W-3 w Wojsku Polskim.
(ŁP) | Foto: kmdr ppor. Marcin Braszak |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Dobra informacja jednakże śmigłowce W-3 Sokół nie powinny być zastępowane przez obce konstrukcje a przez fabrycznie nowe W-3 Sokół nowej generacji o polepszonych parametrach w różnych wersjach w tym pokładowej. W tych trudnych czasach zamówienia należy kierować do krajowych podmiotów a przy okazji przejąć większą część udziałów PZL Świdnik od Leonardo.Warto przy tym wejść w program rozwoju i budowy smigłowca AW249 razem z Leonardo, który pozwoliłby zastąpić Mi-24 w programie Kruk i współprodukować je w Świdniku.
😂😂😂😂😂