W 2015 r. 1. Regionalna Baza Logistyczna z Wałcza przeprowadziła dialog techniczny, dotyczący remontów konserwacyjnych i możliwości potencjalnej modyfikacji wszystkich bojowych wozów rozpoznawczych BWR-1S (16 w służbie) i BWR-1D (22 w linii) pododdziałów rozpoznawczych Wojsk Lądowych. W następnym roku, 31 marca, 1. RBLog zainicjowała, w trybie ograniczonym, postępowanie dotyczące ich remontu połączonego z modernizacją, a prace te miałyby zostać zrealizowane w latach 2016–2019. Zainteresowanie udziałem w nim zgłosiło konsorcjum firm należących do Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. – Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. z Poznania i Wojskowych Zakładów Łączności nr 2 S.A. z Czernicy. Wcześniej gestor sprzętu, Zarząd Rozpoznania i Walki Elektronicznej Inspektoratu Rodzajów Wojsk Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, zlecił WZM S.A., w oparciu o uzgodnione Wymagania Eksploatacyjno-Techniczne, opracowanie projektu modernizacji tych wozów, a potem podjęcie prac umożliwiających wykonanie i przebadanie egzemplarzy prototypowych.
31 maja 2017 r. 1. RBLog zawarła dwuletnią umowę z Wojskowymi Zakładami Motoryzacyjnymi S.A. (lider konsorcjum) i Wojskowymi Zakładami Łączności Nr 2 S.A. na remont i modyfikację pięciu bojowych wozów rozpoznawczych: trzech BWR-1D i dwóch BWR-1S. Kontrakt ma wartość 76,3 mln PLN brutto i zakłada realizację zleconych prac do 14 grudnia 2018 r.
Realizacja umowy została podzielona na etapy, a zakończenie każdego z nich jest potwierdzane przez przedstawicieli 1. Rejonowego Przedstawicielstwa Wojskowego. Obejmują one:
W ramach podziału prac pomiędzy członkami konsorcjum, zadaniem WZŁ nr 2 S.A. było opracowanie koncepcji nowego systemu łączności zewnętrznej pojazdów oraz jego montażu, dostarczenie nowego sprzętu (cztery typy radiostacji, o czym dalej) i nadzór nad jego zabudową i badaniami.
Zgodnie z zapisami umowy, jeszcze w 2017 r. zakończone miały zostać prace przy prototypowych pojazdach – jednym BWR-1S i jednym BWR-1D. Pierwotnie planowano, że badania typu obu wozów zostaną przeprowadzone do końca marca br., ale w toku realizacji pracy zakres prób rozszerzono o sprawdzenie zdolności pojazdów do pływania, co poskutkowało przedłużeniem okresu wykonania tej części umowy. Przed przystąpieniem do etapu badań typu, wozy – pomiędzy grudniem 2017 r. a lutym 2018 r. – przeszły pozytywnie próby zakładowe, na które składało się sprawdzenie poprawności działania wszystkich systemów i przeprowadzenie podstawowych prób poligonowych. W trakcie tych ostatnich pojazdy przejechały ok. 20 km po drogach czołgowych. Celem tego testu było sprawdzenie poprawności montażu wszystkich nowych elementów wyposażenia ich wytrzymałości. Podczas prób zakładowych przestrzeliwaniu poddano uzbrojenie, potwierdzając tym samym poprawność działania wszystkich urządzeń i systemów. O pozytywnym wyniku prób poligonowych i strzelań zaświadczyły protokoły odbioru wystawione przez 1. RPW.
To zaś otworzyło drogę do rozpoczęcia badań typu. Zostały one zrealizowane przez Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej z Sulejówka pomiędzy lutym a czerwcem 2018 r. W sierpniu, po zakończeniu badań i uzyskaniu pozytywnej rekomendacji WITPiS, zamawiający przekazał do remontu i modyfikacji kolejne trzy wozy (dwa BWR-1D i jeden BWR-1S), prace przy których mają zostać zrealizowane do połowy grudnia br. Do końca 2018 r. mają zostać przeprowadzone także niezbędne szkolenia dla użytkowników pojazdów (mają się one rozpocząć wkrótce po powrocie pojazdów z kieleckiego salonu).
W lipcu 2018 r. przedstawiciele konsorcjum złożyli 1. RBLog. ofertę dotyczącą warunków przeprowadzenia remontu wraz z modyfikacją 33 pozostałych BWR-1D/S. Wszystkie wozy, zgodnie z ofertą, powinny zostać wyremontowane i zmodernizowane do końca 2021 r. Pomimo, że „bewuery” służą w Wojsku Polskim od wielu lat, to i tak ich ukompletowanie oraz modernizacja sprawią, że będą jednymi z najlepiej wyposażonych wozów bojowych w SZ RP.
Koncepcję modernizacji wozów BWR-1D/S opracowano zgodnie z wymogiem maksymalnego dostosowania ich wyposażenia do wymagań współczesnego pola walki. Modyfikacje zastosowanego w bazowych pojazdach wyposażenia rozpoznawczego i sprzętu łączności, musiały być stosunkowo głębokie. Biorąc pod uwagę, że celem modernizacji jest wydłużenie okresu eksploatacji znajdujących się na stanie pojazdów o ok. 10 lat, do momentu wprowadzenia bojowego wozu rozpoznawczego na podwoziu gąsienicowym nowej generacji, skupiono się na wyposażeniu, nie ingerując w układ napędowy, zawieszenie i układ jezdny, które kompleksowo wyremontowano. Intencją gestora było zachowanie mobilności taktycznej pojazdu na dotychczasowym poziomie, w tym zdolności do samodzielnego pokonywania przeszkód wodnych pływaniem. Niewielki wzrost masy pojazdów skompensowano poprzez zastosowanie błotnikopływaków.
Najważniejsze zmiany dotyczą oczywiście systemów rozpoznawczych. Pakiet jest wspólny dla BWR-1S i BWR-1D, różnice dotyczą tylko zmian w rozmieszczeniu wyposażenia determinowanych odmienną konstrukcją pojazdów bazowych. Tak więc stacja radiolokacyjna PSNR-5K została zastąpiona nowoczesnym radarem pola walki SR Hawk (V) 2E amerykańskiej firmy SRC Inc., dysponującym także funkcją lokalizacji wybuchów pocisków artyleryjskich wraz z ich współrzędnymi geograficznymi. Cechuje go zasięg wykrywania dużych pojazdów ok. 30 km, małych pojazdów ok. 21 km, zaś pojedynczych osób i niskolecących samolotów ultralekkich/średnich bezzałogowców ok. 12 km. Zasięg minimalny to jedynie 60 m. Radar może zostać zdjęty z pojazdu i ustawiony na trójnogu.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu