Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Wybrano napęd dla brytyjskich logistyków

Jedna z najnowszych wizualizacji jednostek typu FSS. Fot. MAN ES

Firma MAN Energy Solutions została wybrana na dostawcę elementów systemu napędowego projektowanych dla Wielkiej Brytanii okrętów wsparcia logistycznego w ramach programu Fleet Solid Support.

Zgodnie z informacją prasową MAN Energy Solutions, na potrzeby najnowszych jednostek logistycznych brytyjskiej Floty Pomocniczej RFA (Royal Fleet Auxiliary), zestaw 12 średnioobrotowych silników wysokoprężnych typu V32/44 CR oraz sześć agregatów prądotwórczych L32 /44 CR, systemy selektywnej redukcji katalitycznej SCR na każdy z silników, a także trzy zestawy czterołopatowych śrub napędowych o zmiennym skoku z rodziny Alpha (po dwie na jednostkę) wraz z systemami kontroli Alphatronic 3000. Co ciekawe, w żadnym z przypadków nie podano ile cylindrów będą miały te silniki (w portfolio producenta znaleźć można silniki główne o 12, 14, 16, 18 i 20 cylindrach, których moc waha się od 7200 do 12000 kW).

Mając na uwadze że w ramach programu Fleet Solid Support, zbudowane mają zostać trzy nowe okręty, wiemy że każdy z nich otrzyma po cztery silniki główne i dwa agregaty prądotwórcze. Wybór rozwiązania zaoferowanego przez MAN związany jest z wyśrubowanymi wymaganiami RFA, które zakładały m.in. odporność udarową, cyberbezpieczeństwo sterowników, możliwość pracy w warunkach skażenia bronią ABC, a także efektywność oraz niski poziom emisji. Jednym z warunków postawionych przez zamawiającego była możliwość zmiany paliwa na metanol.

Celem programu FSS, który zainicjowano de facto już na początku obecnego millenium (był częścią ambitnego programu MARS – Military Afloat Reach Sustainability, który został ostatecznie zarzucony w listopadzie 2019 roku), jest zaprojektowanie i zbudowanie trzech nowoczesnych okrętów wsparcia logistycznego dla Royal Fleet Auxiliary, które zapewnią transport paliwa, ładunków suchych oraz amunicji m.in.: dla brytyjskich zespołów lotniskowcowych. Szacowany koszt programu obliczono na 1,6 mld GBP (bez uwzględnienia wzrostów związanych z inflacją). Ostatecznie 16 listopada 2022 roku na wykonawcę nowych okrętów wybrano zespół w składzie: Harland & Wolff, BMT oraz Navantia UK (czyli brytyjski oddział hiszpańskiego koncernu stoczniowego).

Projekt opracowany został przez specjalistów z firmy BMT jako dalsza ewolucja konstrukcji, na bazie której powstały eksploatowane obecnie zbiornikowce typu Tide (cztery jednostki w służbie od 2017 roku). Poszczególne moduły i sekcje będą z kolei budowane w, należących do Harland & Wolff, zakładach w Belfaście i Appledore w hrabstwie Devon. Inne, mniejsze podzespoły i wyposażenie dostarczą z kolei również należące do H&W firmy zlokalizowanych w szkockich Methil oraz Arnish. Pewien zakres prac zrealizuje także stocznia Navantia w hiszpańskim Kadyksie. Ostateczny montaż wszystkich trzech jednostek ma być realizowany w oparciu o stocznię Harland & Wolff w Belfaście.

Jednostki FSS legitymować się mają wypornością pełną 40 000 ton przy wymiarach 216x34,5 m. Dostępne wizualizacje przedstawiają okręt o nowoczesnej sylwetce, z mocno zabudowanym śródokręciem, opływowym spardekiem na dziobie (podobnie jak na jednostkach typu Tide). W rejonie dziobowym zaraz za wspomnianym spardekiem wydzielono miejsce dla 12 kontenerów TEU (po sześć na każdą burtę). Okręty otrzymają po trzy stacje do operacji RAS (przeładunku w morzu), które rozmieszczone mają zostać asymetrycznie (dwie na lewej burcie i jedna na prawej). Nad całością operacji przeładunkowych mają czuwać specjaliści w pomieszczeniu RASCO (Replenishment Control Room), które umieszczone ma zostać niemal dokładnie w połowie długości kadłuba.

Wewnętrzna, użyteczna, pojemność ładunkowa ma docelowo wynosić ok. 9000 m2. Standardowo dla okrętów tej klasy, w rufowej części umieszczone zostanie sporej wielkości lądowisko z obszernym hangarem dla dwóch śmigłowców Leonardo AW101 (z dodatkowym mniejszym hangarem dla bezzałogowców). Uzbrojenie obronne składać ma się z dwóch artyleryjskich systemów ostatniej szansy Mk15 Phalanx Block 1B kal. 20 mm, oraz dwóch pojedynczych zdalnie sterowanych stanowisk uzbrojenia kal. 30 mm MSI Seahawk SIGMA.

Według obecnie dostępnego harmonogramu budowa prototypowej jednostki rozpocząć ma się już w 2025 roku, podczas gdy zakończenie projektu spodziewane jest siedem lat później. Jednostki typu FSS mają docelowo zastąpić w stopniu 1:1 trzy obecnie eksploatowane przez RFA okręty wsparcia tj. dwa typu Wave (Wave Knight A 389 i Wave Ruler A 390 oba w służbie od 2003 roku) oraz wspomnianego już wcześniej Fort Victoria.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc