8 lipca w należącej do koncernu General Dynamics stoczni Bath Iron Works (BIW) w Bath w stanie Maine odbyła się uroczystość przekazania odbiorcy niszczyciela John Basilone (DDG-122) typu Arleigh Burke Flight IIA Ti (Technology Insertion).
John Basilone jest 72. niszczycielem typu Arleigh Burke ogólnie i 39 zbudowanym przez stocznię BIW. Jest to także jeden z trzech ostatnich okrętów tego typu ukończonych w ramach projektu Ti czyli konstrukcji przejściowej pomiędzy typoszeregiem Flight IIA a najnowszą i docelową Flight III. Oznacza to też że Basilone jest jednym z ostatnich okrętów wyposażonych w pracujący w paśmie E/F (2-4 GHz) trójwspółrzędny radar AN/SPY-1D(V) z czterema antenami ścianowymi t. AS-3159. Okręty budowane w docelowej konfiguracji otrzymują najnowszy radar typu AN/SPY-6(V)1.
Okręt zamówiony został 3 czerwca 2013 roku, stępkę położono 10 stycznia 2020 roku (Stępka pod USS John Basilone/ZBiAM.pl) a wodowanie odbyło się 12 czerwca 2022 roku. Jednostka pierwszy cykl prób morskich rozpoczęła 18 marca 2024 roku. W ich trakcie na pokładzie przebywała m.in. delegacja z inspektoratu INSURV (The Board of Inspection and Survey). Jest to powołana w 1870 roku komórka odpowiedzialna m.in. za inspekcje amerykańskich okrętów zarówno znajdujących się w służbie, jak i dopiero do niej przygotowywanych. Ostatni etap prób zdawczo - odbiorczych zakończono ostatecznie 23 maja bieżącego roku (John Basilone gotowy do wcielenia w szeregi US Navy/ZBiAM.pl).
Okręt otrzymał imię na cześć żołnierza Amerykańskiej Piechoty Morskiej (US Marine Corps) gunnery sgt. (odpowiednik mł. chor. w Siłach Zbrojnych RP) Basilone, który zginął 19 lutego 1945 roku w trakcie bitwy o Iwo Jimę (19.02 – 26.03). Wcześniej, za swoje dokonania w kampanii na Guadalcanal, został odznaczony Honorowym Medalem Kongresu. W przeszłości imię bohaterskiego podoficera nosił niszczyciel typu Gearing (DD 824, przeklasyfikowany następnie na DDE 824, w służbie US Navy od 26 lipca 1949 do 1 listopada 1977 roku. Zatopiony w trakcie ćwiczeń na Atlantyku 9 kwietnia 1982 roku).
DDG 122 legitymuje się wypornością pełną 9238 ton przy wymiarach kadłuba 155,4 m x 20,4 x 9,3 m. Skonfigurowany w układzie COGAG (COmbined Gas Ang Gas turbine) napęd składać będzie z czterech turbin gazowych General Electric LM 2500-30 o mocy znamionowej po 33 600 KM (25 060 kW), które poprzez dwie przekładnie zbiorczo-redukcyjne, obracać będą dwoma wałami, na końcach których zainstalowane zostaną pięciołopatowe śruby nastawne produkcji Kongsberg KaMeWa o średnicy 5,18 m. Zapewni to bardzo dobre właściwości dynamiczne, przyspieszenie do prędkości maksymalnej nie przekracza 90 sekund, a zatrzymanie awaryjne poniżej 60 sekund (przy pokonaniu niespełna 182 m). Zasięg przy prędkości ekonomicznej 20 węzłów wynosi 4400 Mm (zapas paliwa to 1300 ton). Bez uzupełniania zapasów okręt przebywać będzie mógł poza bazą przez okres do 45 dni. Załoga składać się będzie z 315 osób (22 oficerów i 293 podoficerów i marynarzy) plus 21 osób załogi lotniczej (6 oficerów i 15 podoficerów i marynarzy). Mimo licznych wizyt amerykańskich niszczycieli tego typu w polskich portach, okazji do zobaczenia odmiany Ti były trzy i dotyczyły tego samego okrętu: USS Paul Ignatius (DDG 117, w służbie od 27 lipca 2019 roku). Odwiedził on Gdynię dwukrotnie tj. 26 września 2022 roku (USS Paul Ignatius w Gdyni/ZBiAM.pl) oraz 3 kwietnia bieżącego roku (Amerykański niszczyciel z kilkugodzinną wizytą w Gdyni/ZBiAM.pl). 6 października 2022 roku okręt ten z kilkugodzinną wizytą zacumował także w Gdańsku. Aktualnie w różnych stadiach budowy w stoczni BIW znajduje się sześć kolejnych niszczycieli typu Arleigh Burke w tym dwa w odmianie Flight IIA Ti: Harvey C. Barnum Jr. (DDG 124) oraz Patrick Gallagher (DDG 127) a także cztery w najnowszej wersji Flight III: Louis H. Wilson Jr. (DDG 126), William Charette (DDG 130), Quentin Walsh (DDG 132) oraz John E. Kilmer (DDG 134).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu