Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Amerykański niszczyciel z kilkugodzinną wizytą w Gdyni

Amerykański niszczyciel USS Paul Ignatius (DDG 117) typu Arleigh Burke Flight II Ti w trakcie uzupełniania paliwa z produktowca Angon. Fot. Marcin Chała

3 kwietnia przy nabrzeżu Francuskim Portu Gdynia zacumował amerykański niszczyciel Paul Ignatius (DDG 117) typu Arleigh Burke Flight II Ti (Technology Insertion). Jest to pierwsza tegoroczna wizyta tego okrętu w polskim porcie.

Amerykański niszczyciel na wody Morza Bałtyckiego wszedł 25 marca, rozpoczynając tym samym kolejną misję patrolową na tym akwenie. Wizyta w Gdyni ma charakter stricte roboczy, a jej celem jest odtworzenie gotowości bojowej ze szczególnym uwzględnieniem uzupełniania zapasu paliwa. Biorąc z koeli pod uwagę fakt, że produktowiec Angon (należący do Oktan Energy & v/l Service Sp. z o.o.) przy burcie niszczyciela stał przez ponad 6,5 godziny, można z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć że zapas paliwa okrętu został mocno uszczuplony (pełna jednostka napełnienia niszczycieli typu Arleigh Burke wynosi 1300 ton).

Zanim okręt wpłynął na Bałtyk brał udział między innymi w największych, od zakończenia II wojny światowej, ćwiczeniach NATO pk. Steadfast Defender. Po ich zakończeniu 15 marca wszedł do portu w Narwiku. 22 marca z kolei okręt zawinął w Kopenhadze. Kolejnym rejonem który odwiedził była Zatoka Fińska na wodach której wziął udział w ćwiczeniach Baltic Eagle, współpracując wówczas z fińskim stawiaczem min (najczęściej wypełniającym jednak zadania patrolowe) Uusimaa (05) typu Hämeenmaa. Od 17 czerwca 2022 roku okręt wchodzi w skład stacjonującego w hiszpańskiej bazie w Rota, 60 dywizjonu niszczycieli DESRON 60 (six zero) stanowiącego jednocześnie Zespół Task Force 65 znany także jako Forward Deployed Naval Forces-Europe (FDNF-E). Poza DDG 117 w skład tego zespołu wchodzą także trzy inne niszczyciele typu Arleigh Burke i są to: Arleigh Burke (DDG 51) należący do transzy Flight 1, Roosevelt (DDG 80) oraz Bulkeley (DDG 84) oba zbudowane w ramach serii Flight IIA.

Cechą charakterystyczną amerykańskich niszczycieli stacjonujących w Europie jest zainstalowany na rufie rakietowy system obrony bezpośredniej Raytheon SeaRAM, który zastąpił artyleryjski system Raytheon Mk15 Phalanx Block 1B. Obecnym dowódcą okrętu jest kmdr Corry W. Lougee, który obowiązki objął 19 maja ubiegłego roku. Co ciekawe, acz w US Navy dość powszechne, rozpoczął on służbę jako podoficer w stopniu starszy bosman (First Class Petty Officer).

Okręt opuścił Gdynię po niecałych 10 godzinach postoju, niecałe 30 minut po zakończeniu pobierania paliwa. Paul Ignatius zbudowany został w należącej do koncernu Huntington Ingalls Industries, Inc. (HII) stoczni Ingalls Shipbuilding w Pascagoula w stanie Missisipi. Stępkę położono 20 października 2015 roku, wodowanie miało miejsce 12 listopada 2016 roku a do służby okręt przyjęto 27 lipca 2019 roku. Jest 67 niszczycielem typu Arleigh Burke ale pierwszym zbudowanym w ramach odmiany  Flight IIA Ti (Technology Insertion), która jest wariantem przejściowym pomiędzy rodziną Flight IIA a Flight III. Na pokłady okrętów w wersji Ti trafi bowiem znaczna część wyposażenia i rozwiązań technologicznych jakie docelowo zastosowane są (i będą) w serii Flight III. Najważniejszym jednak wyjątkiem jest pozostawienie „starej” stacji radiolokacyjnej AN/SPY-1D(V).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc