Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

John Basilone gotowy do wcielenia w szeregi US Navy

Niszczyciel John Basilone manewruje w asyście holowników na podejściu do basenów stoczni Bath Iron Works, gdzie go zbudowano. Fot. Bath Iron Works

23 maja zakończono ostatni etap prób zdawczo–odbiorczych niszczyciela John Basilone (DDG-122) typu Arleigh Burke Flight IIA Ti (Technology Insertion). Jest to ostatni etap przygotowań okrętu do jego oficjalnego przekazania US Navy.

Niszczyciel rozpoczął cykl prób morskich 18 marca bieżącego roku, w ich trakcie na pokładzie przebywała delegacja z inspektoratu INSURV (The Board of Inspection and Survey). Jest to powołana w 1870 roku komórka odpowiedzialna m.in. za inspekcje amerykańskich okrętów zarówno znajdujących się w służbie, jak i dopiero do niej przygotowywanych.

DDG 122 jest 72. niszczycielem typu Arleigh Burke i jednym z trzech ostatnich ukończonych w ramach projektu TI czyli konstrukcji przejściowej pomiędzy typoszeregiem Flight IIA a najnowszą i docelową Flight III. Oznacza to też że Basilone jest jednym z ostatnich okrętów wyposażonych w pracujący w paśmie E/F (2-4 GHz) trójwspółrzędny radar AN/SPY-1D(V) z czterema antenami ścianowymi t. AS-3159. Okręty budowane w docelowej konfiguracji otrzymują najnowszy radar typu AN/SPY-6(V)1.

Okręt otrzymał imię na cześć żołnierza Amerykańskiej Piechoty Morskiej (US Marine Corps) gunnery sgt. (odpowiednik mł. chor. w Siłach Zbrojnych RP) Basilone, który zginął 19 lutego 1945 roku w trakcie bitwy o Iwo Jimę (19.02 – 26.03). Wcześniej, za swoje dokonania w kampanii na Guadalcanalu, został odznaczony Honorowym Medalem Kongresu. W przeszłości imię bohaterskiego podoficera nosił niszczyciel typu Gearing (DD 824, przeklasyfikowany następnie na DDE 824, w służbie US Navy od 26 lipca 1949 do 1 listopada 1977 roku. Zatopiony w trakcie ćwiczeń na Atlantyku 9 kwietnia 1982 roku).

DDG 122 legitymuje się wypornością pełną 9238 ton przy wymiarach kadłuba 155,4 m x 20,4 x 9,3 m. Skonfigurowany w układzie COGAG (COmbined Gas Ang Gas turbine) napęd składać będzie z czterech turbin gazowych General Electric LM 2500-30 o mocy znamionowej po 33 600 KM (25 060 kW), które poprzez dwie przekładnie zbiorczo-redukcyjne, obracać będą dwoma wałami, na końcach których zainstalowane zostaną pięciołopatowe śruby nastawne produkcji Kongsberg KaMeWa o średnicy 5,18 m. Zapewni to bardzo dobre właściwości dynamiczne, przyspieszenie do prędkości maksymalnej nie przekracza 90 sekund, a zatrzymanie awaryjne poniżej 60 sekund (przy pokonaniu niespełna 182 m). Zasięg przy prędkości ekonomicznej 20 węzłów wynosi 4400 Mm (zapas paliwa to 1300 ton). Bez uzupełniania zapasów okręt przebywać będzie mógł poza bazą przez okres do 45 dni. Załoga składać się będzie z 315 osób (22 oficerów i 293 podoficerów i marynarzy) plus 21 osób załogi lotniczej (6 oficerów i 15 podoficerów i marynarzy). Mimo licznych wizyt amerykańskich niszczycieli tego typu w polskich portach, okazji do zobaczenia odmiany Ti były trzy i dotyczyły tego samego okrętu: USS Paul Ignatius (DDG 117, w służbie od 27 lipca 2019 roku). Odwiedził on Gdynię dwukrotnie tj. 26 września 2022 roku (https://zbiam.pl/uss-paul-ignatius-w-gdyni) oraz 3 kwietnia bieżącego roku (https://zbiam.pl/amerykanski-niszczyciel-z-kilkugodzinna-wizyta-w-gdyni). 6 października 2022 roku okręt ten z kilkugodzinną wizytą zacumował także w Gdańsku.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc