13 czerwca na stronach Kancelarii Sejmu upubliczniono poselską interpelację w sprawie rozwoju, planów i funduszy mających trafić do Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. w Poznaniu.
Autorami powyższej interpelacji są Katarzyna Kierzek-Koperska (Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska) oraz Ewa Schädler (Klub Parlamentarny Polska 2050 – Trzecia Droga). W dokumencie czytamy, w ostatnim czasie media doniosły o wypowiedzi prezesa Zarządu PGZ SA, która była interpretowana jako deklaracja, iż produkcja koreańskich czołgów K2 nie będzie odbywać się w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych SA (WZM SA) w Poznaniu, lecz w innej lokalizacji. Po wypowiedzi prezesa PGZ SA spółka wydała oświadczenie w tym przedmiocie, które nie przesądza tej kwestii. Według zapowiedzi poprzedniego ministra obrony narodowej, produkcja, remonty i serwisowanie koreańskich czołgów K2 miały odbywać się właśnie w WZM SA.
W relacji prasowej z niedawnej wizyty m.in. Pana Ministra w Poznaniu przytoczono wypowiedź Pana Ministra: „Jestem za tym, żeby znacząca część tej produkcji odbywała się w Poznaniu. Oczywiście jeden czy dwa zakłady nie wystarczą na cały kraj, ale powinny stanowić główną oś tego działania”.
W związku z powyższym mam następujące pytania:
Przypomnijmy, 31 marca 2023 roku została podpisana umowa powołująca do życia konsorcjum Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A., Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. oraz firmy Hyundai Rotem Company z Republiki Korei w celu zaoferowania MON czołgów K2PL wraz ze sprzętem towarzyszącym.
Dodatkowo, także w ubiegłym roku, przystąpiono do tworzenia Regionalnego Centrum Kompetencyjnego Abrams, w którym WZM S.A. pełni rolę lidera. Celem budowy jest zabezpieczenie potrzeb logistycznych sprzętu amerykańskiego, w pierwszym etapie użytkowanego przez Siły Zbrojne RP, a w przyszłości również Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych stacjonujących w Europie. Pierwsze czołgi M1A1 Abrams trafiły do poznańskich zakładów w grudniu 2023 roku – były to wozy, które dostarczono ze Stanów Zjednoczonych w ramach umowy dotyczącej pozyskania przez Wojsko Polskie 116 używanych wozów tego typu. W Poznaniu realizowany jest proces deprocessingu (przygotowania po transporcie morskim do przekazania użytkownikowi).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu