21 maja media nowozelandzkie poinformowały, że w programie MHR (Maritime Helicopter Replacement), którego celem jest wybór następców dla obecnie eksploatowanych Kaman SH-2G(NZ) Super Seasprite, uczestniczą trzy podmioty.
Powyższa lista obejmuje koncern Leonardo (AW159 Wildcat), korporację Lockheed Martin (MH-60R Seahawk) oraz konsorcjum NHIndustries (NH90NFH). Jak podkreśla nowozelandzki resort obrony, władze nadal otwarte są na potencjalnych oferentów – poza platformami załogowymi rozważane są także konstrukcje bezzałogowe. Ważnym aspektem jest także koszty eksploatacji, dostępne rozwiązania szkolno-treningowe oraz możliwość integracji z krajowymi elementami.
Program zakupu nowych śmigłowców pokładowych został zapoczątkowany w kwietniu 2023 roku. Obecnie lotnictwo morskie Nowej Zelandii eksploatuje osiem egzemplarzy SH-2G(NZ) Super Seasprite – pomimo wysokiej kultury technicznej sukcesywnie rosną koszty utrzymania oraz eksploatacji.
W przypadku powyższej listy, ważnym aspektem jest fakt, że wielozadaniowe śmigłowce NHIndustries NH90 są już eksploatowane w Nowej Zelandii (osiem sztuk, które zastąpiły Bell UH-1 Iroquis. Zakup kolejnych, tym razem w wersji NFH, umożliwiłby unifikację sprzętową i ograniczenie kosztów eksploatacji. Z kolei zakup MH-60R Seahawk pozwoliłby na zwiększenie interoperacyjności z kluczowymi sojusznikami w regionie – Stanami Zjednoczonymi oraz Australią. W obu przypadkach MH-60R jest bowiem standardową konstrukcją.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu