5 kwietnia w bazie lotniczej Istrana w północnej części Włoch odbyła się formalna uroczystość pożegnania i wycofania z eksploatacji odrzutowych samolotów bojowych AMX, które przez lata stanowiły ważny element potencjału Sił Powietrznych Włoch.
Ministerstwo Obrony Włoch zamówiło, w 1989 roku, 136 samolotów AMX International AMX, które zostały zaprojektowane i zbudowane przez brazylijsko-włoskie konsorcjum. W strukturach Sił Powietrznych tego kraju zastąpiły dotychczas używane samoloty Aeritalia G.91 oraz Lockheed RF-104G Starfighter.
Debiutem bojowym włoskich AMX był rok 1995, kiedy sześć samolotów brało udział w operacji Deny Flight, której celem było utrzymanie strefy zakazu lotu nad Bośnią i Hercegowiną. W kolejnych latach maszyny były zaangażowane w liczne zadania na obszarze Bałkanów, łącznie z walkami o Kosowo, kiedy użyto ich w roli samolotów szturmowych przenoszących kierowane laserowo bomby. Na początku XXI wieku flota przeszła gruntowną modernizację, a od 2009 roku cztery samoloty skierowano do Afganistanu – ostatnia rotacja zakończyła się w czerwcu 2014 roku. W 2011 roku jednostki wyposażone w AMX były zaangażowane w działania bojowe w Libii. W 2016 roku kontyngent trafił do Kuwejtu, skąd samoloty wykonywały loty rozpoznawcze nad obszarem Iraku.
W strukturach Sił Powietrznych Włoch samoloty AMX zostały zastąpione przez nową generację maszyn bojowych – Eurofighter oraz Lockheed Martin F-35A/B Lightning II.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu