19 marca Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z korporacją Boeing w sprawie zamówienia kolejnej partii wielozadaniowych samolotów bojowych F/A-18E/F Super Hornet Block III.
Marcowa umowa, o całkowitej wartości 1,1 mld USD, obejmuje 17 samolotów – 12 dwumiejscowych F/A-18F oraz 5 jednomiejscowych F/A-18E. W momencie podpisania uruchomiono pierwszą transzę środków budżetowych w kwocie 263 mln USD. Zamówienie ma zostać zrealizowane do kwietnia 2027 roku i najprawdopodobniej będzie ostatnim w historii programu F/A-18E/F Super Hornet.
Podzespoły przeznaczone do ich produkcji zostały zamówione 1 czerwca 2023 roku. Zamówienie pozwala na wydłużenie życia linii montażu ostatecznego mieszczącej się w St. Louis, a także pracy u poddostawców. Dotychczas zakładano, że produkcja zakończy się w drugiej połowie 2025 roku.
Samoloty F/A-18E/F Super Hornet są eksploatowane przez lotnictwo morskie Stanów Zjednoczonych oraz dwóch użytkowników eksportowych – Australię oraz Kuwejt. Niestety, mimo wysiłków marketingowych, konstrukcja przegrała postępowania przetargowe w takich krajach jak Republika Federalna Niemiec, Szwajcaria, Kanada, Finlandia. Dotychczas dostarczono ponad 600 seryjnych F/A-18E/F Super Hornet oraz 172 egzemplarze wersji przełamania obrony powietrznej E/A-18G Growler. Obecnie oba typy stanowią podstawowy element grup lotniczych amerykańskich lotniskowców – ze względu na intensywne użycie w ostatnich latach Boeing prowadzi także program wydłużenia resursów już dostarczonych egzemplarzy.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Jakie tam "wysiłki marketingowe" - od czasu przejęcia McDonnella Douglasa rządzony przez księgowych Boeing położył wiele, w tym chyba każdą okazję na sprzedaż F/A-18E/F Block III i F-15EX, włączając przegraną w walce o myśliwiec pokładowy dla Indii. Zaś w rządzonym przez polityczne wpływy świecie rozwija się sprzedaż drogich bubli typu F-35, V-22 czy KC-46.