8 marca portal Breaking Defense poinformował, że zakończono proces certyfikacji wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35A Lightning II z bombami jądrowymi B61-12.
Jak wskazuje deklaracja rzecznika prasowego biura programu F-35, zatwierdzenie wyników prób i zatwierdzenie certyfikacji miało miejsce w październiku ubiegłego roku. Zgodnie z deklaracjami, do przenoszenia bomb B61-12 zostaną przystosowane samoloty F-35A Lightning II należące do wybranych jednostek USAF, a także określonych użytkowników eksportowych – przede wszystkim należących do programu NATO Nuclear Sharing (a więc Republiki Federalnej Niemiec, Włoch, Belgii oraz Niderlandów). Samoloty należących do powyższych państw mają korzystać z bomb, które są zmagazynowane na terenie europejskich członków NATO. Każdy F-35A Lightning II ma możliwość zabrania dwóch bomb powyższego typu.
Próby praktyczne s samolotami F-35A Lightning II zostały zapoczątkowane w 2019 roku. Wcześniej zostały zintegrowane m.in. z bombowcami B-2A Spirit oraz wielozadaniowymi F-15E Strike Eagle oraz F-16C/D Fighting Falcon.
Dostawy bomb B61-12 zostały zapoczątkowane w listopadzie 2021 roku i mają zakończyć się do końca 2025 roku. Moc głowicy bojowej szacowana jest na 50 kiloton. Jest naprowadzana precyzyjnie na cel dzięki połączonym systemom nawigacji satelitarnej oraz nawigacji bezwładnościowej (GPS/INS). Dodatkowo posiada rakietowy system stabilizacji toru lotu, który wprowadza bombę w kontrolowany ruch wirowy. Wersja B61-12 zastępuje całą rodzinę poprzedniej generacji (-3, -4, -7, -10) oraz grawitacyjne B83-1.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu