Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Thales dostarczył sonar do pierwszej fregaty typu Constellation

Fot. Thales

Advanced Acoustic Concepts, spółka zależna korporacji Thales, dostarczyła pierwszy sonar CAPTAS-4 przeznaczony do instalacji na przyszłej fregacie USS Constellation, powstającej dla Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych.

Firma Advanced Acoustic Concepts dostarczyła pierwszy komplet instalacji sonaru holowanego CAPTAS-4 do głównego wykonawcy programu fregat typu Constellation, firmy Fincantieri Marinette Marine, 12 października 2023 roku, przed czasem określonym w kontrakcie. Umowę w sprawie produkcji sonarów CAPTAS-4 podpisały Advanced Acoustic Concepts i Fincantieri Marinette Marine w maju 2022 roku. Fincantieri Marinette Marine w porozumieniu z US Navy wybrała ten system, jako odpowiedni do poszukiwania, klasyfikacji i identyfikacji cichych, konwencjonalnych okrętów podwodnych.

Oprócz dotychczas zamówionych dwóch systemów (do USS Constellation FFG 62 i USS Congress FFG 63), w ramach obecnego kontraktu może zostać dostarczonych osiem dodatkowych kompletów CAPTAS-4. W tej perspektywie, w kwietniu tego roku Advanced Acoustic Concepts zakończy budowę nowego zakładu produkcyjnego CAPTAS-ów, położonego w ich obecnej lokalizacji w pobliżu Uniontown w Pensylwanii, gdzie odbędzie się montaż końcowy, integracja i testy akceptacyjne zestawów od nr 2 do 10.

Rodzina CAPTAS obejmuje serię sonarów o zmiennym zanurzeniu, pracujących na niskiej częstotliwości, przeznaczonych do poszukiwania okrętów podwodnych i nawodnych. CAPTAS-4 dostarczony Marynarce Wojennej Stanów Zjednoczonych jest największą instalacją o najlepszych osiągach. Został przetestowany w szerokim zakresie warunków operacyjnych, między innymi przez francuską Marine nationale (fregaty FREMM), brytyjską Royal Navy (zmodernizowane fregaty typu 23 Duke) i włoską Marina Militare (fregaty FREMM). W latach 2020, 2021 i 2022 francuskie fregaty typu FREMM wyposażone w system CAPTAS-4, zdobywały prestiżową Hook'Em Award (pol. złap ich na haczyk), amerykańską nagrodę za doskonałość przyznawaną za najlepsze osiągnięcia w zakresie zwalczania okrętów podwodnych w trakcie ćwiczeń w obszarze działania 6. Floty US Navy.

CAPTAS-4 wykorzystuje nośnik holowany z czterema pierścieniowymi przetwornikami piezoelektrycznymi, pracującymi w trybie aktywnym na niskich częstotliwościach, oraz pasywną holowaną antenę liniową do odbierania sygnałów odbitych. System zapewnia wykrywanie okrętów podwodnych z dużych odległości, nawet 60 km, zależnie od lokalnych warunków hydrologicznych.

Nieco mniejsza (lżejsza) instalacja Thales CAPTAS-2 trafi też na prototypową fregatę projektu 106 Miecznik, przyszłego ORP Wicher. To, czy znajdzie się on też na parze jednostek seryjnych, zależy od prób pierwszego okrętu.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc