21 września Ministerstwo Obrony Argentyny poinformowało o podpisaniu listu intencyjnego z koncernem Leonardo w sprawie możliwości zakupu na potrzeby Sił Zbrojnych tego kraju ośmiu wielozadaniowych śmigłowców AW109.
Zgodnie z komunikatem, wiropłaty miałyby trafić do lotnictwa morskiego Argentyny, gdzie zastąpiłby obecnie eksploatowane Airbus AS555 Fennec. Te ostatnie pełnią zadania transportowo-logistyczne, a także patrolowo-dozorowe. Nowe maszyny miałyby być wykorzystywane m.in. w charakterze wsparcia lotniczego dla jednostek patrolowych typu Bouchard (Govind OPV) oraz fregat typu Almirante Brown.
Z całą pewnością podpisanie listu intencyjnego może zaskakiwać. Jednym z fundamentów koncernu Leonardo jest bowiem oddział brytyjski (Yeovil), który odpowiada m.in. za montaż ostateczny śmigłowców AW159 Wildcat czy AW101. Należy przy tym pamiętać, że rząd brytyjski skutecznie blokuje wszelkie próby zakupy sprzętu wojskowego przez Argentynę, co jest wynikiem nieformalnego embarga po wojnie o Falklandy. Z tego też względu różni producenci nie mogą zawierać kontraktów ze względu na wykorzystanie komponentów produkcji brytyjskiej (m.in. doskonałym przykładem była próba sprzedaży odrzutowych samolotów bojowych KAI FA-50 Fighting Eagle).
Wybór AW109 nie powinien zaskakiwać. Siły Zbrojne Argentyny eksploatowały, w strukturach Wojsk Lądowych, dziesięć egzemplarzy w latach 1979-2007. Pozytywne wnioski zaowocowały chęcią powrotu do stale rozwijanej i modyfikowanej konstrukcji. Dodatkowo jest to jeden z nielicznych, lekkich, śmigłowców tej klasy dostosowanych do operacji z pokładów niewielkich jednostek pływających.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu