27 lipca Departament Obrony Związku Australijskiego poinformował o zwycięstwie południowokoreańskiego koncernu Hanwha Aerospace, oferującego bojowy wóz piechoty AS21, w programie Land 400 Phase 3.
Dzięki temu Australian Army otrzyma 129 nowoczesnych bojowych wozów piechoty AS21 Redback produkcji południowokoreańskiej firmy Hanwha Aerospace. Pojazdy te, przynajmniej częściowo, powstaną w australijskiej filii koncernu w Geelong, co ma zapewnić wsparcie australijskim interesom strategicznym związanym z rozwojem lokalnych zdolności produkcyjnych. Równie duże, a może i większe, będzie znaczenie lokalnych poddostawców z firmą EOS na czele (dostarczy główne komponenty wieży EOS T2000, opracowanej w oparciu o izraelską wieżę Elbit Systems MT30/UT30 Mk 2). Zgodnie z oficjalnymi informacjami, przy produkcji zostanie zatrudnionych do 600 pracowników, zaś w zakładach kooperantów - ponad tysiąc.
Zakup 129 pojazdów ma kosztować australijskiego podatnika od 5 do 7 mld AUD i będzie jednym z największych programów modernizacyjnych w historii wojsk lądowych Związku Australijskiego. Pojazdy, zgodnie z planem, miały zastąpić przestarzałe gąsienicowe transportery opancerzone rodziny M113, używane w Australii od 1964 r. Pierwszy AS21 Redback zostanie dostarczony użytkownikowi na początku 2027 r. Zastępstwo po M113 będzie jednak nieco utrudnione w stosunku do pierwotnych planów, bowiem u zarania programu Land 400 Phase 3 miał on polegać na zakupie 450 pojazdów gąsienicowych w różnych odmianach, w tym głównie bojowego wozu piechoty. Redukcje nie są w Australii niczym niezwykłym, np. zamiast 225 nowych kołowych transporterów opancerzonych kupiono 211 niemieckich Boxerów (w zamian za stare ASLAV), zaś zakup 90 M1A2 SEPv3 został zredukowany do 75 szt. (następstwo dla M1A1SA).
Oferta południowokoreańska pokonała ofertę niemiecką - Rheinmetall AG, który za pośrednictwem swojej lokalnej filii i we współpracy z lokalnymi poddostawcami, oferował bojowy wóz piechoty Lynx KF41.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu