Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Paris Air Show 2023 – Samoloty tankowania powietrznego

Fot. Łukasz Pacholski

Tegoroczny Międzynarodowy Salon Lotniczy i Kosmiczny w Paryżu jest miejscem, gdzie można zapoznać się z dostępnymi na rynku rozwiązaniami w zakresie wielozadaniowych samolotów tankowania powietrznego.

W stolicy Francji można zobaczyć oba seryjne rozwiązania. Koncern Airbus prezentuje jeden z egzemplarzy A330MRTT należący do Sił Powietrznych i Kosmicznych Francji. Jak wskazuje producent, powyższa konstrukcja jest obecnie najpopularniejszą, pod względem liczby użytkowników, konstrukcją tej klasy na świecie. Co ważne, obok fabrycznie nowych Airbus oferuje także możliwość konwersji używanych maszyn – z tej opcji skorzystali m.in. Hiszpanie, Kanadyjczycy oraz (częściowo) Australijczycy. Z polskiej perspektywy ważnym aspektem jest fakt, że Airbus Poland obecnie dostarcza komponenty do produkcji wszystkich A330MRTT. Mowa m.in. o ościeżnicy drzwi ładunkowych, centropłacie statecznika oraz kablach ekranowanych.

Z kolei na stoisku Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych goście mogą obejrzeć seryjny egzemplarz samolotu Boeing KC-46A Pegasus należący do US Air Force. Co ciekawe maszyna nie dysponuje podskrzydłowymi zasobnikami z giętkimi przewodami tankującymi. Obecnie Boeing realizuje seryjną produkcję na potrzeby USAF oraz dwóch klientów eksportowych – Japonii oraz Izraela. Najprawdopodobniej w ciągu najbliższych miesięcy uruchomiona zostanie procedura zakupu sześciu egzemplarzy na potrzeby Sił Powietrznych Włoch.

Na stoisku koncernu IAI prezentowano z kolei model samolotu Boeing 767-300ER MRTT. Izraelski koncern, od wielu lat, oferuje możliwość konwersji używanych maszyn tego typu do roli wojskowej maszyny klasy MRTT. Niestety pomimo działań promocyjnych, IAI może pochwalić się sprzedażą jednego egzemplarza, który trafił do Kolumbii. Co należy podkreślić, Ministerstwo Obrony Izraela zdecydowało się na KC-46A Pegasus (zakupione poprzez fundusze pomocy wojskowej FMF).

Poza wymienioną trójką, w Paryżu można zapoznać się także z innymi opcjami maszyn pozwalających na uzupełnianie paliwa w powietrzu (z wykorzystaniem giętkich przewodów tankujących). Mowa o seryjnych Airbus A400M Atlas należących do Sił Powietrznych i Kosmicznych Francji oraz Embraer KC-390 Millennium Sił Powietrznych Brazylii.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc