Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Umowa w ramach programu pozyskania nowych okrętów podwodnych dla Kanady

Symboliczny uścisk dłoni przedstawicieli obu koncernów po złożeniu podpisów na stosownych dokumentach. Fot. Babcock

7 czerwca w trakcie odbywającego się w Pusan międzynarodowego salonu morskiego MADEX 2023 roku, kanadyjski oddział koncernu Babcock podpisał list intencyjny TCA (Technical Cooperation Agreements) z południowokoreańskim koncernem Hyundai Heavy Industries w celu zawiązania współpracy przy realizacji programu budowy nowych okrętów podwodnych dla Royal Canadian Navy.

Jeden z większych programów morskich realizowanych na rzecz Royal Canadian Navy, mających na celu pozyskanie nowych okrętów podwodnych, znany jest jako CPSP (Canadian Patrol Submarine Project). 6 kwietnia bieżącego roku pojawiła się informacja o możliwości zakupu przez Ottawę od 12 do 15 okrętów podwodnych o łącznej wartości nawet 100 mld USD. CPSP zatwierdzony został przez kanadyjski Departament Obrony Narodowej w celu zastąpienia eksploatowanych obecnie eks-brytyjskich konwencjonalnych okrętów podwodnych typu Victoria (typu 2400, w służbie kanadyjskiej od 2000 roku). Z początkowo planowanych 12 jednostek zbudowano zaledwie cztery, które bandery Royal Navy zaczęły podnosić począwszy od 1990 roku. Ze względu na problemy techniczne i ostateczne odejście Royal Navy od konwencjonalnego spalinowo–elektrycznego napędu wszystkie wycofano ze służby w 1994 roku, przenosząc je do rezerwy (najmłodszy HMS Unicorn S43 w chwili opuszczenia bandery przesłużył dla jej królewskiej mości zaledwie niecałe 16 miesięcy!).

Także dla Kanadyjczyków ich eksploatacja jest nie lada wyzwaniem, od chwili wcielenia do służby nie zdarzył się bowiem okres by wszystkie były zdolne do wyjścia w morze. Przykładowo HMCS Corner Brook (SSK 878, eks-HMS Ursula) od 2017 roku nie opuścił bazy macierzystej. Dodatkowo w okresie od 2017 roku do kwietnia bieżącego roku na obsługę i remonty tych okrętów wygospodarowano ponad 1,9 mld USD, uzyskując przy tym zaledwie 529 dni w morzu (spędzone przez trzy z czterech jednostek). Co ciekawe, w 2019 i 2020 nie zrealizowano ani jednego szkolenia z wykorzystaniem okrętów podwodnych.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc