Pod koniec kwietnia 2023 r. austriacka firma EMPL Fahrzeugwerk GmbH poinformowała, że realizuje dostawę do Österreichisches Bundesheer nowe pojazdy specjalne, a de facto specjalne przyczepowe zestawy ewakuacyjne. Zamówienie obejmuje 24 średniej wielkości samochody ratownicze na trzyosiowych terenowych podwoziach ciężarówek RMMV HX2 42M 6×6 i 35 czteroosiowych przyczep Quattro.
Samochody i przyczepy zamówione zostały w ramach, przyjętego przez rząd Republiki Austrii 22 sierpnia 2018 r. tzw. pakietu mobilności wojskowej. W sumie zakontraktowano 71 lekkich i 24 średnie pojazdy ratownicze (w obydwu przypadkach bazą jest podwozie RMMV HX2 42M 6×6) i 35 przyczep niskopodwoziowych. Koszt lekkich pojazdów ratowniczych to ok. 490 000 EUR za sztukę, średnich ok. 1 mln EUR, zaś przyczepy niskopodwoziowej ok. 270 000 EUR. Ogółem wartość tego zamówienia to 71 milionów EUR. Pierwszych pięć egzemplarzy lekkich i średnich pojazdów ratowniczych zostało przekazanych austriackim siłom zbrojnym 5 lipca 2022 r.
Samochody mają z tyłu hydrauliczne podpory i hydrauliczne urządzenie ratownicze o maksymalnym udźwigu 8 t. Z tyłu znajduje się również obrotowy hydrauliczny żuraw załadunkowy z rozkładanymi ramionami Palfinger PK 41002 EH-C o zasięgu 11,6 m i wciągarka maksymalnej sile uciągu 2,5 t.
Tylne podpory są zintegrowane z podporą żurawia (podpora 6-krotna). W środku zabudowy umieszczono przelotową skrzynię, zamykaną u dołu odchylaną obrotowo klapą, od góry zaś przykrywaną brezentem, mocowanym na metalowym stelażu. Dostęp do skrzyni ułatwiają odchylane dolne pokrywy, które po prawej stronie mają zamocowane po trzy stopnie wejściowe. Konstrukcja skrzyni powoduje, że ładunki w niej umieszczone mogą być przenoszone za pomocą żurawia. Masa transportowanych ładunków może dochodzić do 2000 kg. Oprócz tego część ładunkowa obejmuje, zamocowane za skrzynią, zamykane pionowe schowki – górny i dolny – dolny zamykany obrotowymi, dwuskrzydłowymi drzwiami. Za kabiną kierowcy zamocowano z kolei dwie wciągarki holownicze, każda o sile uciągu 120 kN, wraz z rolkami 360° z wyprowadzeniem liny do tyłu. Za pomocą tych wciągarek można na przykład wciągać pojazdy na przyczepę. Środek ciężkości nadwozia został zoptymalizowany pod kątem późniejszego montażu opancerzonej kabiny kierowcy zamiast standardowej.
Zestaw uzupełnia przedłużana, niskopodłogowa czteroosiowa przyczepa z przednią obrotnicą i osiami w układzie 1+3. Przyczepa może być podczepiona w niskiej wersji za pomocą obniżonego zaczepu NATO do przyczep o masie do 48 000 kg. Stałe połączenia kablowe znajdują się z przodu przyczepy. Wysokość pokładu ładunkowego przyczepy można obniżyć dzięki zawieszeniu pneumatycznemu wszystkich osi. Na osiach założono bliźniacze ogumienie o obniżonej średnicy, by dodatkowo zredukować wysokość pokładu ładunkowego. Przyczepa umożliwia transport ładunków o masie ponad 20 000 kg, w tym pojazdów kołowych i gąsienicowych. Mając również na uwadze różną wysokość ładunków, w pokładzie ładunkowym zrobiono specjalne zagłębienia, pomocne w trakcie przewozu sprzętu o większej wysokości. Natomiast w sytuacji przerzutu np. kontenerów w zagłębienia te wkłada się specjalne wkładki, umożliwiające uzyskanie płaskiej powierzchni ładunkowej.
Zestaw stanowi wielofunkcyjne narzędzie wsparcia logistycznego i umożliwia samodzielne:
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu