20 stycznia Wydział Techniki Lotniczej 3. Regionalnej Bazy Logistycznej w Kutnie poinformował o prowadzeniu negocjacji z należącymi do korporacji Lockheed Martin Polskimi Zakładami Lotniczymi Sp. z o.o. w sprawie zawarcia wieloletniej umowy serwisowania samolotów rodziny M-28.
Według szacunków zamawiającego, umowa (mająca obowiązywać w okresie 2023-2026) ma kosztować Skarb Państwa 99,2 mln PLN bez VAT. Zastosowanie bezprzetargowej procedury wyboru oferenta ma związek z tym, że Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. w Mielcu dysponują prawami autorskimi do dokumentacji technicznej oraz obsługowo-naprawczej samolotów An-28 i M-28 wszystkich wersji. Z tego też względu, do realizacji zamówienia, nie ma innego podmiotu.
Samoloty An-28 i M-28 są eksploatowane przez Wojsko Polskie do różnorodnych zadań. Część maszyn reprezentuje konfigurację transportową i obok zadań tego typu są także wykorzystywane w roli samolotów szkolno-treningowych, a w przypadku lotnictwa morskiego mowa także o samolotach patrolowych M-28B1R Bryza/Bryza-bis czy też wersji monitoringu ekologicznego An-28E. Poza zadaniami na rzecz Sił Zbrojnych maszyny są intensywnie eksploatowane m.in.. w ramach pomocy krajowego programu transplantologii („Akcja serce”). Dodatkowo samoloty uczestniczą w działaniach sojuszniczych poza granicami kraju – obecnie jeden M-28B1R Bryza operuje w ramach operacji Irini (loty patrolowe nad Morzem Śródziemnym związane z sytuacją w Libii), a drugi samolot tego typu stacjonuje w Turcji, gdzie wspiera działania patrolowe w obszarze wschodniej części Morza Śródziemnego oraz Morza Czarnego.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu