20 grudnia turecka firma MKEK (Makina ve Kimya Endustrisi Kurumu) przekazała Wojskom Lądowym Republiki Turcji (Türk Kara Kuvvetleri) pierwszą partię 105 mm lekkich haubic ciągnionych BORAN.
Haubica została zaprojektowana z myślą o formacjach lekkich, głównie aeromobilnych. Ma być używana m.in. podczas operacji związanych z bezpieczeństwem wewnętrznym Turcji (co sugeruje użycie np. podczas działań pacyfikacyjnych na terenie tureckiej części Kurdystanu) i podczas operacji aeromobilnych. Podczas prób haubica BORAN przeszła 24 różne sprawdziany, odpowiadające, wg komunikatu Ministerstwa Obrony Republiki Tureckiej, „międzynarodowym standardom”, w tym przenoszenie na zawiesiu zewnętrznym pod śmigłowcem T-70 Black Hawk. Pierwsza partia dział liczy siedem sztuk. Prototyp BORAN-a został zaprezentowany w 2019 r. podczas wystawy IDEF w Stambule. Wówczas były gotowe już cztery prototypy, które posłużyły do wspomnianych testów.
Haubica ma dwukołowe podwozie. Czas rozwinięcia działonu do położenia bojowego nie przekracza jednej minuty. Działo ma lufę o długości 30 kalibrów i długości odrzutu od 120 do 800 mm, w zależności od ładunku miotającego Lufę wyposażono w hamulec wylotowy. Działo można naprowadzać na cel w zakresie ±8° w azymucie i w zakresie od -3° do 70° w elewacji. Masa wynosi tylko 1780 kg, co umożliwia m.in. transport na zawiesiu zewnętrznym pod śmigłowcem (w tym rodziny UH-60). Cyfrowy system kierowania ogniem BORAN FCS został dostarczany przez firmę Aselsan. W jego skład wchodzą: jednostka centralna z wyświetlaczem, radar do pomiaru prędkości wylotowej, system nawigacji bezwładnościowej oraz dalmierz laserowy. Donośność sięga 17 000 m, zaś szybkostrzelność 6 strz./min.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu