22 listopada tureckie media poinformowały o dostawie pierwszych kołowych transporterów opancerzonych PARS 6x6 SO dla lokalnych cywilnych służb ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Do przekazania pojazdów doszło tego samego dnia na terenie zakładu producenta pojazdów rodziny PARS, firmy FNSS w Gölbaşı w Ankarze. Pojazd został opracowany przez firmę FNSS we współpracy z Tureckim Stowarzyszeniem Przemysłu Obronnego (SSB). Producent określa PARS-a IV 6×6 SO (Special Operations) jako wóz łączący cechy pojazdu minoodpornego (MRAP) i klasycznego kołowego transportera opancerzonego. Ma zapewniać użytkownikom wysoką odporność na wybuchy min i improwizowanych ładunków wybuchowych (IED), zaś odporność balistyczna zapewniana przez pancerz zwiększana jest za pomocą prostych osłon klatkowych, chroniących przed bronią przeciwpancerną piechoty. Producent nie podaje bazowego ani maksymalnego poziomu ochrony pojazdu. Uzbrojenie może być zróżnicowane, lecz w dostarczonej użytkownikowi wersji składa się z dwóch zdalnie sterowanych stanowisk uzbrojenia umieszczonych asymetrycznie. Można w nich zainstalować 7,62 mm karabin maszynowy 12,7 mm wkm bądź 40 mm granatnik automatyczny. Dzięki temu możliwe jest zwalczanie dwóch celów jednocześnie, jak również prowadzenie obserwacji w wielu kierunkach z wykorzystaniem zespołów przyrządów optoelektronicznych stanowisk. Wyposażenie dodatkowe stanowią m.in. nowoczesne systemy łączności, systemy zakłócające działanie zapalników radiowych IED, system obserwacji dookólnej itd.
Masa bojowa pojazdu PARS IV 6×6 SO może dochodzić do 26 t. Wóz ma niespełna 7 m długości, poniżej 3 m szerokości, zaś wysokość nie przekracza 2,5 m. Prędkość maksymalna na utwardzonej drodze przekracza 100 km/h, minimalna zaś to poniżej 4 km/h. Zasięg przekracza 700 km, oczywiście na utwardzonej drodze. Wóz odznacza się także dobrymi charakterystykami terenowymi, choć z pewnością ogranicza je założenie osłon klatkowych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu