14 listopada Ministerstwo Obrony Filipin poinformowało o zarzuceniu planu wydłużenia eksploatacji turbośmigłowych samolotów bojowych OV-10 Bronco. Powodem jest niewielka dostępność części zamiennych.
Zgodnie z deklaracjami, OV-10 Bronco mają zakończyć eksploatację około 2025 roku. Do tego czasu planowane jest wdrożenie do eksploatacji kolejnej partii brazylijskich A-29 Super Tucano – docelowe zapotrzebowanie filipińskiego lotnictwa wojskowego opiewa na 18 kolejnych maszyn. Poza OV-10 Bronco mają zastąpić szkolno-treningowe SF-260TP. Obecnie w strukturach Sił Powietrznych Filipin znajduje się sześć samolotów A-29 Super Tucano, które zostały dostarczone do 16. Eskadry w październiku 2020 roku. Zgodnie z deklaracjami politycznymi, kontrakt na kolejne miał zostać podpisany w bieżącym roku, jednak dotychczas do tego nie doszło.
W przyszłości A-29 Super Tucano mają stanowić element uderzeniowy lotnictwa, obejmujący triadę bojowych statków powietrznych. Obok nich mowa o odrzutowych KAI FA-50 Golden Eagle (obecnie w linii 12, jednak władze są zainteresowane dokupieniem kolejnych) oraz wielozadaniowych samolotach bojowych produkcji zachodniej – rząd w Manili planuje zamówić dwanaście maszyn tej klasy, a wybór ma zostać rozstrzygnięty pomiędzy Saab JAS-39C/D Gripen oraz Lockheed Martin F-16C/D FIghting Falcon Block 70/72.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu