Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

HH-60W Jolly Green II osiągnęły wstępną gotowość operacyjną

Śmigłowce HH-60W Jolly Green II osiągnęły wstępną gotowość operacyjną. Fot. Lockheed Martin

12 października korporacja Lockheed Martin poinformowała, że Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych ogłosiły osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej przez wielozadaniowe śmigłowce poszukiwawczo-ratownicze HH-60W Jolly Green II. Co ważne, pierwsze maszyny trafiły do działań poza granicami Stanów Zjednoczonych.


Dotychczas Lockheed Martin dostarczył U.S. Air Force 24 śmigłowce HH-60W Jolly Green II, w tym wszystkie egzemplarze przedseryjne oraz należące do I serii produkcyjnej. Dostawy II serii zostały zapoczątkowane w czerwcu. Dodatkowo producent uzyskał już zamówienia na III oraz IV partię, a V jest spodziewana do zakontraktowania w 2023 roku. Zgodnie z planami, Departament Obrony Stanów Zjednoczonych miał zamówić 113 egzemplarzy, jednak w bieżącym roku zapadły decyzje o ograniczeniu zakupu do 75 sztuk. Ostatnich 10 ma zostać zamówionych w ramach V serii – czy tak się stanie, zdecyduje Kongres.

Intensywne próby i testy zostały zakończone w kwietniu ubiegłego roku – obejmowały 1100 godzin nalotu, które zrealizowało sześć egzemplarzy przedseryjnych. W pierwszej połowie bieżącego roku prowadzono jeszcze próby operacyjne w oparciu o bazę lotniczą Nellis.

Tego samego dnia Departament Obrony poinformował, że 24 września HH-60W Jolly Green II należące do 347. Grupy Ratowniczej, stacjonującej w bazie Moody w stanie Georgia, zostały przebazowane poza granice Stanów Zjednoczonych w celu realizacji pierwszej tury operacyjnej. Amerykańskie władze federalne nie publikują szczegółów dotyczących obszaru stacjonowania oraz długości tury. Najprawdopodobniej mowa o około miesięcznym okresie, obejmującym cztery śmigłowce – ze względu na wymagania proceduralne, U.S. Air Force skierowała maszyny w spokojny obszar świata – wstępna gotowość operacyjna zakłada bowiem wykonywanie misji SAR/CSAR w zakresie podstawowym, a łańcuch wsparcia może wspierać działania przez okres do 30 dni dla czterech wiropłatów.

Pomimo podobieństwa do UH-60M Black Hawk, zmiany konstrukcyjne wprowadzone w HH-60W Jolly Green II powodują, że jest to bardzo zaawansowana konstrukcja. Zmiany objęły zwiększenie zapasu paliwa, montaż sondy umożliwiającej uzupełnianie paliwa w locie, zastosowanie rozbudowanego podsystemu łączności i wymiany informacji, zastosowanie zaawansowanego podsystemu samoobrony, zastosowanie opancerzenia kluczowych elementów konstrukcyjnych, a także skonfigurowanie kabiny zgodnie z potrzebami użytkownika.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc