Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Irackie F-16 nadal z amerykańską pomocą

Amerykańskie firmy nadal muszą wspierać Irakijczyków w zapewnieniu gotowości samolotów F-16C/D Fighting Falcon. Fot. USAF

22 lipca Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z firmą Sallyport Global Holdings w sprawie realizacji usługi wsparcia eksploatacji dla floty wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16C/D FIghting Falcon eksploatowanych przez Irak.


Powyższa umowa, zawarta w ramach procedury FMS, ma maksymalną wartość 127 mln USD i ma obowiązywać do końca stycznia 2023 roku. W momencie podpisania uruchomiono pierwszą transzę środków w kwocie 62,2 mln USD – część z nich pochodzi z amerykańskiego programu pomocy wojskowej FMF. Prace mają być prowadzone w bazie lotniczej Balad, która jest macierzystym lotniskiem dla wszystkich irackich F-16C/D FIghting Falcon. Dla Sallyport Global Holdings jest to także kontynuacja wcześniejszych prac, gdyż powyższy podmiot od lat realizuje (poprzez osobne umowy) usługi wsparcia eksploatacji maszyn tego typu eksploatowanych przez Irak.

Irackie lotnictwo wojskowe, dysponujące 34 samolotami Lockheed Martin F-16C/D Fighting Falcon, jest mocno uzależnione od wsparcia firm amerykańskich. Było to mocno zauważalne w 2020 roku, kiedy po pogorszeniu stosunków na linii Bagdad – Waszyngton i wycofaniu amerykańskich specjalistów gotowość operacyjna irackich F-16C/D Fighting Falcon zaczęła systematycznie spadać. Według prasy irackiej, w I kwartale 2020 roku gotowych było około 20 maszyn, a później liczba spadła do około 5. Amerykanie powrócili do Balad we wrześniu 2020 roku, co skutkowało rosnącą aktywnością irackich F-16C/D Fighting Falcon. Łącznie Irak, poprzez dwie umowy zawarte zgodnie z procedurą FMS, zamówił 36 wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16C/D Fighting Falcon Block 52+ Advanced, które zostały dostarczone w latach 2014-17. Dwa z nich zostały utracone w katastrofach na terenie Stanów Zjednoczonych w czasie szkolenia irackich pilotów. Zgodnie z deklaracjami politycznymi z 2010 roku, docelowe zapotrzebowanie opiewało na 96 egzemplarzy – obecnie trudno wyobrazić sobie kontynuację zakupów ze względów politycznych oraz ekonomicznych.

Obecnie rząd iracki realizuje politykę dywersyfikacji dostaw w segmencie wielozadaniowych samolotów bojowych. Wśród potencjalnych dostawców kolejnych maszyn tej klasy wymienia się m.in. Francję.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc